اسپوندیلیت آنکیولوزان چیست؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان(ankylosing spondylitis) نوعی آرتروز است که در درجه اول ستون فقرات شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

این باعث التهاب شدید مهره ها می شود که در نهایت ممکن است به درد مزمن و ناتوانی منجر شود.

در موارد پیشرفته تر ، التهاب می تواند باعث ایجاد استخوان جدید در ستون فقرات شود. این ممکن است منجر به تغییر شکل شود.

اسپوندیلیت آنکیلوزان همچنین می تواند باعث درد و سفتی در سایر قسمت های بدن شما شود.

مفاصل بزرگ دیگر مانند شانه ها ، باسن و زانوها نیز می توانند درگیر شوند.

اسپوندیلیت آنکیولوزان -آرتروز التهابی ستون مهره‎‌ها

علائم اسپوندیلیت آنکیولوزان چیست؟

علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان متفاوت است.

این غالباً با بروز خفیف تا التهاب متوسط مشخص می شود که با دوره های تقریباً بدون علائم متناوب می شوند.

شایعترین علامت درد کمر در صبح و شب است. همچنین ممکن است در مفاصل بزرگ مانند لگن و شانه ها درد داشته باشید.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• سفتی عضله در صبح زود

• وضعیت بد یا شانه های خمیده

• از دست دادن اشتها

• تب درجه پایین

• کم خونی یا آهن کم

• کاهش عملکرد ریه

از آنجا که اسپوندیلیت آنکیلوزان شامل التهاب است ، سایر قسمت های بدن شما نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان نیز ممکن است این موارد را تجربه کنند:

• التهاب روده

• التهاب خفیف چشم

• التهاب دریچه قلب

• تاندونیت آشیل

در حالی که اسپوندیلیت آنکیلوزان در درجه اول بیماری ستون فقرات است ، اما می تواند سایر قسمت های بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید:اسکلرودرمی(scleroderma)-بیماری خودایمنی مزمن پوست

چه عواملی باعث اسپوندیلیت آنکیولوزان میشوند؟

در حال حاضر علت اسپوندیلیت آنکیلوزان مشخص نیست.

این اختلال در خانواده ها معمولاً وجود دارد ، بنابراین احتمالاً ژنتیک در این امر نقش دارد.

اگر والدین یا خواهر و برادرهای شما به اسپوندیلیت آنکیلوزان مبتلا باشند ،

تحقیقات تخمین می زند که ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از فردی که سابقه خانوادگی ندارد ، مبتلا می شوید.

اسپوندیلیت آنکیولوزان -آرتروز التهابی ستون مهره‎‌ها

عوامل خطز ساز اسپوندیلیت آنکیولوزان چیست؟

سابقه خانوادگی

سابقه خانوادگی اسپوندیلیت آنکیلوزان همراه با وجود پروتئین HLA-B27 یک عامل خطر است.

طبق مطالعه ای در سال ۲۰۰۲ ، بیش از ۹۰ درصد افرادی که تشخیص این بیماری را دریافت می کنند ، ژن بیان کننده این پروتئین را دارند.

سن

برخلاف سایر اختلالات آرتروز و روماتیسمی ، علائم اولیه اسپوندیلیت آنکیلوزان اغلب در بزرگسالان جوان ظاهر می شود.

علائم اغلب در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی ظاهر می شوند .

جنسیت

اسپوندیلیت آنکیلوزان در مردان حدود سه برابر شایع است اما در زنان نیز مشاهده می شود.

قومیت

این شرایط در افراد قفقازی تبار بیشتر از نژاد آفریقایی یا سایر اقوام است.

بیشتر بخوانید:انسفالیت(Encephalitis) -عفونت ویروسی بافت مغز

اسپوندیلیت آنکیولوزان چگونه درمان میشود؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای اسپوندیلیت آنکیلوزان وجود ندارد ، اما درمان می تواند درد را کنترل کند و از ناتوانی جلوگیری کند.

درمان مناسب و به موقع می تواند به کاهش علائم کمک کند. همچنین ممکن است عوارض احتمالی مانند تغییر شکل استخوان را کند یا حتی متوقف کند.

داروها

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن اغلب برای کمک به کنترل درد و التهاب استفاده می شوند.

آنها داروهای طولانی مدت هستند و به طور کلی با عوارض کمی بی خطر هستند.

هنگامی که NSAID ها دیگر تسکین کافی ندارند ، ممکن است پزشک داروهای قوی تری را برای شما تجویز کند.

کورتیکواستروئیدها معمولاً برای کوتاه مدت تجویز می شوند.

این دارو یک مبارزه کننده التهاب قدرتمند است ، بنابراین می تواند علائم را کاهش داده و آسیب کند به ستون فقرات و اطراف آن را کاهش دهد.

مهار کننده های فاکتور نکروز تومور (TNF) داروهایی هستند که می توانند باعث تحریک التهاب در بدن شما شوند.

این داروها برای جلوگیری از التهاب عمل می کنند و ممکن است درد و سفتی مفصل را کاهش دهند.

مهار کننده های TNF معمولاً پس از پیشرفت بیماری و دیگر عدم استفاده از NSAID استفاده می شوند.

سرانجام ، در موارد شدید ، پزشک ممکن است داروهای ضد روماتیسم اصلاح کننده بیماری (DMARDs) را تجویز کند .

این داروها برای جلوگیری از وخیم شدن علائم ، روند کند شدن بیماری را در بدن کاهش می دهند.

عمل جراحی

در صورت آسیب شدید یا تغییر شکل مفاصل زانو یا ران ، ممکن است جراحی تعویض مفصل لازم باشد.

به همین ترتیب ، استئوتومی ممکن است در افرادی که وضعیت بد بدن ناشی از جوش خوردن استخوان ها هستند ، انجام شود.

در طی این روش ، یک جراح استخوان های ستون فقرات را برش داده و دوباره آرایش می کند.

درمان تا حد زیادی به شدت وخیم بودن وضعیت و میزان آزاردهنده بودن علائم بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:میلیت عرضی نخاع-التهاب نخاع و سیستم اعصاب مرکزی

سایر درمان ها برای اسپوندیلیت آنکیولوزان

علاوه بر درمان های پزشکی سنتی ، برخی از داروهای طبیعی ممکن است به کاهش علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان کمک کنند.

این درمان ها ممکن است به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند. آنها همچنین ممکن است با سایر روشهای درمانی ترکیب شوند.

با پزشک خود درمورد اینکه کدام یک از آنها با هم بی خطر هستند و برای شما بهتر است صحبت کنید.

ورزش و کاردرمانی جسمی

تمرینات دامنه حرکتی و همچنین تمرینات قدرتی ممکن است به کاهش علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان کمک کند.

هر دو این تمرینات می توانند مفاصل را تقویت کرده و به انعطاف پذیری بیشتر آنها کمک کنند.

ممکن است پزشک شما را به یک متخصص کاردرمانی ارجاع دهد تا بتوانید یاد بگیرید که چگونه این تمرینات را به درستی و با اطمینان انجام دهید.

ورزش روزانه و تمرین استقرار برای کمک به شما در حفظ انعطاف پذیری و دامنه حرکت توصیه می شود.

هر یک از این تمرینات ممکن است به کاهش علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان کمک کند:

• یوگا

• تنفس عمیق

• کشش

• شنا کردن

• شیوه های استقرار

این روش ها ممکن است بخشی از یک برنامه درمان جامع باشد که شامل دارو و کاردرمانی است

کشش

حرکات کششی باعث انعطاف پذیری مفاصل و بهبود قدرت می شوند. این می تواند منجر به درد کمتر و دامنه حرکتی بهتر در مفاصل شود.

آموزش ایستادن

سفتی در ستون فقرات ممکن است وضعیت بد بدن را تشویق کند.

با گذشت زمان ، استخوان های ستون فقرات می توانند در حالت خم شدن یا افتادن بهم ادغام شوند.

با تمرین وضعیت بدنی مناسب می توانید خطر این کار را کاهش دهید.

از آنجا که این ممکن است پس از سالها وضعیت بد وضعیتی به طور طبیعی رخ ندهد ،

ممکن است لازم باشد با یادآوری ها وضعیت بدن را بهتر اصلاح کنید تا وضعیت منظم خود را اصلاح کنید.

همچنین می توانید از وسایل پشتیبانی مانند صندلی یا بالشتک های صندلی نیز استفاده کنید.

گرما درمانی و سرما درمانی

پد های گرم کننده یا دوش آب گرم می توانند به کاهش درد و سفتی در ستون فقرات و سایر مفاصل آسیب دیده کمک کنند.

بسته های یخی می توانند التهاب مفاصل دردناک یا متورم را کاهش دهند.

طب سوزنی

این روش درمانی جایگزین ممکن است درد و سایر علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان را کاهش دهد.

این کار را با فعال سازی هورمون های طبیعی تسکین دهنده درد انجام می دهد.

ماساژ درمانی

ماساژ علاوه بر آرامش بخشی و نشاط بخشی به شما در حفظ انعطاف پذیری و بهبود دامنه حرکتی کمک می کند.

حتما به ماساژ درمانی خود بگویید که به اسپوندیلیت انکیلوزان مبتلا هستید. آنها می توانند از نقاط حساس اطراف ستون فقرات شما آگاه باشند.

بسیاری از درمان های اسپوندیلیت آنکیلوزان نیز روش های هوشمندانه ای برای زندگی سالم است.

بیشتر بخوانید:اسپینابیفیدا-شکاف ستون فقرات و نخاع کودک

نقش رژیم غذایی در بهبود اسپوندیلیت آنکیولوزان

هیچ رژیم غذایی خاصی برای اسپوندیلیت آنکیلوزان وجود ندارد.

یک رژیم غذایی سالم که ویتامین ها و مواد معدنی زیادی را از طریق طیف گسترده ای از مواد غذایی تأمین کند ، مکانی عالی برای شروع است.

حتماً شامل موارد زیر میشود:

• غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند ، مانند ماهی ، آجیل و برخی روغن ها

• طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات

• غلات کامل مانند کینوا یا فاررو و همچنین غذاهای غلات کامل

• غذاهایی با فرهنگ فعال ، مانند ماست

غذاهایی که سرشار از چربی ، قند و سدیم هستند را قطع یا از بین ببرید.

این شامل غذاهای کاملاً فرآوری شده است.

غذاهای بسته بندی شده ، کیسه ای یا کنسرو شده اغلب حاوی موادی مانند نگهدارنده ها و چربی های ترانس هستند.

اینها می توانند التهاب را بدتر کنند.

به همین ترتیب ، میزان الکل خود را محدود کنید یا به طور کامل از مصرف آن خودداری کنید.

الکل می تواند در داروها تداخل ایجاد کند و علائم را بدتر کند.

سایر غذاها و مکمل ها ممکن است علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان را بهتر یا بدتر کنند.

اسپوندیلیت آنکیولوزان -آرتروز التهابی ستون مهره‎‌ها

اسپوندیلیت آنکیولوزان چگونه تشخیص داده میشود؟

برای کمک به تشخیص اسپوندیلیت آنکیلوزان غالباً با یک روماتولوژیست مشورت می شود. این پزشکی است که متخصص آرتروز است.

اولین قدم یک معاینه بدنی کامل است. پزشک از شما جزئیات درد و سابقه علائم را از شما می خواهد.

سپس پزشک از اشعه ایکس برای بررسی فرسایش در ستون فقرات و مفاصل دردناک شما استفاده می کند.

اگر بیماری در مراحل اولیه باشد ممکن است فرسایش تشخیص داده نشود.

یک مطالعه MRI نیز ممکن است انجام شود. با این حال ، تفسیر نتایج MRI اغلب دشوار است.

آزمایش خون به نام میزان رسوب گلبول های قرمز ممکن است برای اندازه گیری وجود هرگونه التهاب انجام شود.

آزمایش خون برای پروتئین HLA-B27 ممکن است انجام شود.

با این حال ، آزمایش HLA-B27 به این معنی نیست که شما به اسپوندیلیت آنکیلوزان مبتلا هستید.

فقط این است که شما ژن تولید کننده این پروتئین را دارید.

تشخیص این نوع آرتروز ممکن است مدتی طول بکشد.

شماره تماس جهت نوبت دهی و مشاوره رایگان:۰۳۱۳۲۷۴۴۲۳۲-۰۹۳۰۳۱۲۶۴۷۵

آدرس:اصفهان ؛ خیابان هشت بهشت شرقی؛ خیابان لاهور؛ نبش کوچه ۶۰ و ۶۲

اینستاگرام کلینیک تخصصی نصر:(اینجا کلیک کنید)

عوارض اسپوندیلیت آنکیولوزان چیست؟

اگر اسپوندیلیت آنکیلوزان درمان نشود ، برخی از عوارض ممکن است باشد. این شامل:

• مهره ها ممکن است به دلیل التهاب مزمن با هم ترکیب شوند

• التهاب می تواند به مفاصل مجاور ، از جمله باسن و شانه ها گسترش یابد

• التهاب ممکن است به رباط ها و تاندون ها گسترش یابد ، که ممکن است انعطاف پذیری را بدتر کند

• تنفس دشوار

• سوزش چشم

• آسیب به قلب ، ریه یا روده

• شکستگی های متعدد ستون فقرات

مهم است که به دنبال درمان کمردرد یا سفتی مزمن مفاصل باشید.

بیشتر بخوانید:اسکلروز جانبی آمیوتروفیک(ALS)چیست؟-بیماری پیشرونده عصبی

پیشگیری از اسپوندیلیت آنکیولوزان

مشخص نیست که چگونه می توانید از اسپوندیلیت آنکیلوزان جلوگیری کنید ، زیرا در وهله اول هیچ کس نمی داند چه عواملی باعث ایجاد آن می شود.

با این حال ، اگر به این بیماری مبتلا هستید ، می توانید با جلوگیری از معلولیت به موارد زیر توجه کنید:

• فعال ماندن

• داشتن یک رژیم غذایی سالم

• حفظ وزن طبیعی

این رویکردهای سبک زندگی سالم و همچنین درمان های سنتی ، ممکن است به تأخیر یا کند شدن پیشرفت بیماری کمک کنند.

اسپوندیلیت آنکیولوزان -آرتروز التهابی ستون مهره‎‌ها

چشم انداز  بیماران مبتلا به اسپوندیلیت آنکیولوزان چگونه است؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری پیشرونده است.

این بدان معناست که با گذشت زمان بدتر خواهد شد و ممکن است به ناتوانی منجر شود.

این نیز یک بیماری مزمن است ، بنابراین هنوز درمانی وجود ندارد که بتواند آن را درمان کند.

دارو ، ورزش و درمان های جایگزین می توانند به جلوگیری و به تاخیر انداختن التهاب و آسیب کمک کنند ، اما نمی توانند به طور کلی جلوی آنها را بگیرند.

فیزیوتراپی ،کاردرمانی، ورزش و دارو ممکن است با بدتر شدن علائم بیماری به شما کمک کند.

اگر دچار کمردرد مزمن شده اید با پزشک خود صحبت کنید.

آنها می توانند به دنبال یافتن علتی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان و کمک به ایجاد یک برنامه درمانی برای تسکین علائم و ناراحتی ها باشند.

هرچه زودتر درمان را شروع کنید ، احتمال اینکه بتوانید از برخی آسیب های طولانی مدت جلوگیری کنید ، بیشتر است.

بیشتر بخوانید:فلج کامل(پارالیزی)-انواع و دلایل بروز فلجی

منبع:healthline