بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون یک اختلال تخریب عصبی است که بر سیستم های حرکتی و غیر حرکتی در مغز انسان تأثیر می گذارد. در نتیجه این ،

مبتلایان به این اختلال دچار نقص در تحرک ، مهارت و عملکرد اجرایی می شوند. اگرچه ،

داروها و مداخلات جراحی در درجه اول برای درمان بیماری های پارکینسون مورد استفاده قرار می گیرند ،

اما هنوز بیماران دچار ناتوانی تدریجی می شوند. هدف از کاردرمانی این است که به بیماران کمک کند فعالیتهای روزمره زندگی خود را بازیابند.

جیمز پارکینسون اولین بار در مقاله خود درباره “فلج تکان دادن” در مورد بیماری پارکینسون بحث کرد.

بیماری پارکینسون (PD) نوعی اختلال است که فرایندهای عصبی مغز را تحت تأثیر قرار می دهد.

به عنوان یک بیماری پیشرونده ، پاسخ به دارو اغلب در طول زمان همراه با عملکرد روزانه و مشارکت اجتماعی کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید:بیش فعالی کودکان(ADHD) چیست؟-نقش کاردرمانی در بهبود آن

علائم و نشانه های پارکینسون چیست؟

علائم و نشانه های بیماری پارکینسون می تواند برای همه متفاوت باشد. علائم اولیه ممکن است خفیف بوده و مورد توجه قرار نگیرند.

علائم اغلب از یک طرف بدن شما شروع می شود و معمولاً از طرف دیگر حتی پس از شروع علائم در هر دو طرف نیز بدتر می شود.

علائم و نشانه های پارکینسون ممکن است شامل موارد زیر باشد:لرزش یا لرزیدن معمولاً از یک اندام ، اغلب دست یا انگشتان شما شروع می شود.

شما ممکن است انگشت شست و سبابه خود را به عقب و جلو حرکت دهید، که به عنوان لرزش قرص شناخته می شود. ممکن است هنگام استراحت دست شما بلرزاند.

حرکت آهسته (برادیکینزی). با گذشت زمان ، بیماری پارکینسون ممکن است حرکت شما را کند کند و کارهای ساده را دشوار و وقت گیر کند.

هنگام راه رفتن ممکن است قدم های شما کوتاه شود. شاید برخاستن از صندلی دشوار باشد. هنگام راه رفتن ممکن است پاهایتان را بکشید.

عضلات سفت و سخت سفتی عضله ممکن است در هر قسمت از بدن شما ایجاد شود. عضلات سفت می توانند دردناک باشند و دامنه حرکتی شما را محدود کنند.

اختلال در بدن شما و تعادل. وضعیت شما ممکن است خم شود ، یا ممکن است در نتیجه بیماری پارکینسون مشکلات تعادل داشته باشید.

از دست دادن حرکات خودکار. ممکن است توانایی انجام حرکات ناخودآگاه ، از جمله چشمک زدن ، لبخند زدن یا تاب دادن دستان هنگام راه رفتن را داشته باشید.

گفتار تغییر می کند. شما ممکن است قبل از صحبت کردن ، به آرامی ، سریع صحبت کنید ، بد دهنی کنید یا درنگ کنید.

گفتار شما ممکن است بیشتر یکنواخت باشد تا اینکه عطف های معمول داشته باشد. نوشتن ممکن است سخت شود و نوشتن شما دشوار به نظر برسد.

بیشتر بخوانید:هیدروسفالی در کودکان و بزرگسالان چگونه است؟

دلایل بروز بیماری پارکینسون

در بیماری پارکینسون ، سلولهای عصبی خاصی در مغز به تدریج تجزیه یا از بین می روند.

بسیاری از علائم به دلیل از دست دادن سلول های عصبی است که یک پیام رسان شیمیایی در مغز شما ایجاد می کند به نام دوپامین.

وقتی سطح دوپامین کاهش می یابد ، باعث فعالیت غیرطبیعی مغز می شود و منجر به اختلال در حرکت و سایر علائم بیماری پارکینسون می شود.

علت بیماری پارکینسون ناشناخته است ، اما به نظر می رسد عوامل مختلفی در این امر نقش دارند ، از جمله:

ژن ها. محققان جهش های ژنتیکی خاصی را شناسایی کرده اند که می تواند باعث بیماری پارکینسون شود.

اما این موارد غیر معمول است به جز در موارد نادر با بسیاری از اعضای خانواده که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند.

با این حال ، به نظر می رسد برخی تغییرات ژنی خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می دهد اما با خطر نسبتاً کمی از بیماری پارکینسون برای هر یک از این مارکرهای ژنتیکی است.

محرک های محیطی. قرار گرفتن در معرض سموم خاص یا عوامل محیطی ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد ، اما خطر نسبتاً ناچیز است.

محققان همچنین متذکر شده اند که بسیاری از تغییرات در مغز افراد مبتلا به بیماری پارکینسون رخ می دهد ، هرچند دلیل وقوع این تغییرات مشخص نیست.

این تغییرات عبارتند از: وجود اجسام لوی. توده های مواد خاص درون سلول های مغزی نشانگر میکروسکوپی بیماری پارکینسون است.

این اجسام بدن لوئی نامیده می شوند و محققان معتقدند این اجسام لوئی سرنخ مهمی برای علت بیماری پارکینسون دارند.

آلفا-سینوکلئین در بدن لوئی یافت می شود. اگرچه بسیاری از مواد در بدن لوی یافت می شود ،

دانشمندان معتقدند که یکی از آنها پروتئین طبیعی و گسترده ای است که آلفا-سینوکلئین (a-synuclein) نامیده می شود.

این در تمام بدن های لوئی به صورت توده ای وجود دارد که سلول ها نمی توانند تجزیه شوند. این در حال حاضر مورد توجه مهم محققان بیماری پارکینسون است.

درمان بیماری پارکینسون

گزینه های درمانی فعلی بیماری پارکینسون شامل تجویز داروهای آنتی کولینرژیک و آگونیست های دوپامین است که اساساً مهار کننده های لوودوپا و دکاربوکسیلاز دوپا هستند.

استفاده از درمان های دارویی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران در نظر گرفته شده و حتی مشخص شده است که امید به زندگی در مبتلایان به بیماری پارکینسون ایدیوپاتیک افزایش می یابد.

متأسفانه ، به خوبی مستند شده است که استفاده طولانی مدت از درمان های دارویی خاص مانند لوودوپا باعث تحریک عوارض حرکتی مانند حرکات غیرارادی و نوسانات پاسخ می شود.

در مراحل اولیه بیماری پارکینسون ، برای اکثر موارد ، درمان های دارویی به افراد امکان می دهد که به کارهای روزمره ، مراقبت از خود و اوقات فراغت خود ادامه دهند.

با این حال ، با پیشرفت بیماری در مراحل پیچیده خود ، افراد مبتلا به PD اغلب می توانند با تعداد قابل توجهی از اختلالات حرکتی ،

شناختی و ارتباطی روبرو شوند که توانایی آنها را در مدیریت زندگی روزمره کاهش می دهد.

این به نوبه خود باعث سطح بالای معلولیت و کاهش کیفیت زندگی می شود. برای درمان این موارد می توان از کاردرمانی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:اختلال یکپارچگی-پردازش-حسی چیست؟

کاردرمانی بیماران پارکینسون

برای اکثر افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ، آنها یک طرح درمانی چند رشته ای شامل کاردرمانی (OT) دریافت می کنند.

نقش اصلی OT افزایش عملکرد و مشارکت در فعالیتهای درون خانه یا جامعه است که توسط فرد ارزشمند است. هدف از این کار بهبود عملکرد و کیفیت کلی زندگی است.

با حمایت کاردرمانگرها ، از بیماران مبتلا به PD پشتیبانی می شود تا سطح مراقبت از خود ، کار و فعالیتهای اوقات فراغت هر روزه را تا حد ممکن حفظ کنند.

به طور خاص ، به بیماران کمک می شود تا برنامه روزانه خود را مرتب کنند و همچنین مهارت های جدیدی را برای روش های جایگزین یا سازگار برای تکمیل فعالیت ها بیاموزند.

وقتی دیگر نمی توان از فعالیتهای روزمره حمایت کرد ، کاردرمانگرها به بیماران خود می آموزند که چگونه نقشهای خود را تغییر دهند و سازگار شوند.

به عنوان یک نتیجه ، اکثر آنها با وجود افزایش طبیعی اختلال ، کاهش استرس و ناتوانی و بهبود کیفیت کلی زندگی را تجربه می کنند.

برای دستیابی به این هدف ، متخصصین کاردرمانی از ترکیبی از استراتژیها شامل راهبردهای حرکتی و شناختی و سازگاری با برنامه های روزمره و محیط فیزیکی استفاده می کنند.

همچنین به بیماران مبتلا به PD آموزش و مشاوره داده می شود و همچنین می توان مداخلات خاصی را برای دستیابی به اهداف شخصی بیمار انجام داد.

برخی از تغییرات انجام شده توسط یک متخصص کاردرمانی عبارتند از:

• تغییر ماهیت ، زمان و میزان فعالیت

• ساده سازی فعالیت های پیچیده به کارهای کوچک و بدون عارضه

• ساده سازی فعالیت های زندگی روزمره مانند تغییر دادن تلفن به مکان قابل دسترسی برای جلوگیری از فشار زمان

• تهیه وسایل کمکی به بیمار برای جلوگیری از حوادث

در حالی که تحقیقات گسترده ای در مورد بررسی پارکینسون و اثربخشی گزینه های درمانی انجام شده است ،

بررسی های سیستماتیک تجزیه و تحلیل کار درمانی به طور خاص ، فقدان مطالعات قوی را نشان می دهد که نتیجه OT در درمان پارکینسون است.

در حقیقت تحقیقاتی وجود دارد که OT را به عنوان بخشی از یک رویکرد چند رشته ای بررسی می کند. با این حال ، تنها سهم و سود OT نمی تواند از تحقیقات حاصل شود.

ثابت شده است که کاردرمانی به عنوان یک روش درمانی برای مبتلایان به پارکینسون در بازگرداندن توانایی های فرد برای حفظ زندگی روزمره آنها موثر است.

از آنجا که درمان های دارویی معمولاً کم اثر می شوند یا می توانند عوارض دیگری مانند از کار انداختن دیسکینزی ایجاد کنند ،

ضروری است که از کاردرمانی در کنار سایر روش های درمانی برای مقابله با علائم حرکتی و غیر حرکتی استفاده شود.

بیشتر بخوانید:بیماری آلزایمر چیست؟-کاردرمانی بیماران آلزایمری چگونه است؟