فلج اِرب(ERBS PALSY)

فلج ارب ضعف عضلانی در بازو یا شانه است که می تواند در نتیجه آسیبی که در هنگام تولد یا بعد از آن در زندگی ایجاد می شود رخ دهد. در نوزادانی که شانه های خود را در حین زایمان آسیب می بینند، شایع تر است. برخی موارد به خودی خود برطرف می شوند، اما ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است ورزش هایی را برای کمک به جلوگیری از سفتی دائمی پیشنهاد دهد.

بیشتر بخوانید:آتاکسی یا مشکلات مخچه ای چه علائمی دارد؟

فلج ارب چیست؟


فلج ارب یک بیماری عصبی در شانه و بازو است که منجر به ضعف یا از دست دادن عملکرد عضلانی می شود. شبکه بازویی گروهی از پنج عصب است که ستون فقرات را به بازو و دست متصل می کند. این اعصاب به شانه، بازوها و دستان شما اجازه می دهد تا احساس و حرکت کنند. اگر این اعصاب شبکه بازویی به دلیل کشش یا پارگی به خوبی کار نکنند، این عارضه فلج شبکه بازویی نامیده می شود. فلج ارب شایع ترین نوع فلج شبکه بازویی است. اعصاب فوقانی شبکه را درگیر می کند. فلج نام دیگری برای از دست دادن جزئی یا کامل عملکرد عضلانی است – ضعف یا فلج عضلانی .

فلج ارب به عنوان فلج ارب-دوشن نیز شناخته می شود.

چه نوع آسیب هایی در فلج ارب رایج است؟

چهار نوع آسیب شبکه بازویی وجود دارد:

  • آولژن زمانی است که عصب از ستون فقرات جدا می شود و جدی ترین نوع فلج ارب است.
  • پارگی زمانی است که عصب پاره شود، اما از ستون فقرات نه.
  • نوروما زمانی است که عصب پاره شده و بهبود یافته اما بافت اسکار باقی مانده است. بافت اسکار به عصب آسیب دیده فشار وارد می کند و از انتقال سیگنال به عضلات جلوگیری می کند.
  • نوراپراکسی زمانی است که عصب کشیده می شود اما پاره نمی شود. نوراپراکسی شایع ترین نوع آسیب شبکه بازویی است.

فلج ارب چه کسانی را مبتلا می کند؟

گاهی اوقات نوزادان در طی زایمان سخت واژینال یا حتی در طی سزارین دچار فلج ارب می شوند. در حین زایمان، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما گاهی اوقات مجبور می شود سر کودک شما را به یک طرف حرکت دهد تا فضایی برای زایمان شانه های او ایجاد شود. در برخی موارد، کشش اعصاب باعث آسیب، احتمالاً حتی پارگی می شود. به این نوع از فلج ارب، فلج تولد شبکه بازویی، فلج شبکه بازویی مامایی یا آسیب تولد شبکه بازویی نیز گفته می شود.

فلج ارب می تواند برای بزرگسالانی که آسیب های تروماتیک دارند نیز اتفاق بیفتد.

فلج ارب (فلج تولد شبکه بازویی) در نوزادان چقدر شایع است؟

فلج Erb در ۰.۹ تا ۲.۶ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده یا نزدیک به ۱۲۰۰۰ مورد در سال رخ می دهد. بیشتر در نوزادان بزرگ‌تر دیده می‌شود که باید در حین زایمان بیرون کشیده شوند زیرا گیر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:هانتینگتون یک اختلال مغزی ژنتیکی

علائم،نشانه ها و دلایل ایجاد فلج ارب


فلج ارب شانه، بازو و آرنج را درگیر می کند. به طور کلی، ماهیچه های دست شما تحت تاثیر قرار نمی گیرند، اما دستان شما ممکن است احساس گزگز یا بی حسی داشته باشند.

علائم و نشانه های فلج ارب عبارتند از:

  • فلج یا لنگی شانه، بازو و آرنج. شما نمی توانید دست خود را از بدن خود بلند کنید یا آرنج خود را خم کنید.
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازو یا دست. اینها همچنین به عنوان “سوخت و نیش زن” شناخته می شوند.
  • موقعیتی که به عنوان «نوک پیشخدمت» شناخته می‌شود. کف دست شما به سمت پشت است و انگشتان حلقه می شوند.

علت فلج ارب در نوزادان چیست؟

یک نوزاد تازه متولد شده ممکن است در حین زایمان دچار فلج ارب شود. گاهی اوقات، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما مجبور است سر کودک شما را در حین تولد به یک طرف ببرد تا شانه های او بیرون بیاید. اعصاب شبکه بازویی از گردن تا شانه ممکن است کشیده یا حتی پاره شود. یک نوزاد تازه متولد شده همچنین می تواند به دلیل خوابیدن در رحم در دوران بارداری و پس از شروع زایمان، به فلج ارب مبتلا شود.

چه چیزی باعث فلج ارب (آسیب های شبکه بازویی) در بزرگسالان می شود؟

تصادفات رانندگی، که اغلب مربوط به موتورسیکلت است، شایع ترین علت آسیب شبکه بازویی در نوجوانان و بزرگسالان است. سایر علل این صدمات عبارتند از جراحات ناشی از گلوله یا چاقو، حوادث صنعتی، حوادث مرتبط با ورزش های تماسی مانند فوتبال، عوارض جراحی یا تومورها. این نوع آسیب ها بیشتر برای مردان اتفاق می افتد.


کلینیک کاردرمانی،گفتاردرمانی و توانبخشی توان افزا اصفهان،با کادر مجرب و حرفه ای در زمینه های تشخیص،
درمان و بهبود انواع اختلالات،ناهنجاری ها و آسیب های جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان،
در خدمت شما هموطنان عزیز از سراسر کشور میباشد.

شماره تماس جهت نوبت دهی و مشاوره رایگان: ۰۹۳۰۳۱۲۶۴۷۵

آدرس: اصفهان؛ خیابان رزمندگان، روبروی خیابان شهید کاظمی، نبش کوچه ۲۷

اینستاگرام کلینیک تخصصی توان افزا: (اینجا کلیک کنید)


فلج ارب چگونه تشخیص داده میشود؟



تشخیص معمولاً با معاینه فیزیکی شروع می شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است این آزمایشات را نیز سفارش دهد:

  • EMG (الکترومیوگرافی). این آزمایش نشان می دهد که عضلات و اعصاب چقدر خوب کار می کنند.
  • تست های تصویربرداری: این آزمایش ها از آنچه در بدن شما اتفاق می افتد عکس می گیرند. ارائه دهنده شما ممکن است MRI یا CT همراه با میلوگرام را سفارش دهد. ارائه دهنده شما همچنین ممکن است در صورت وجود هرگونه سوال در مورد استخوان های شکسته ، عکس اشعه ایکس را سفارش دهد .

بیشتر بخوانید:اختلال وسواس فکری-عملی یا OCD چگونه تشخیص داده میشود؟

فلج ارب چگونه درمان میشود؟



درمان فلج ارب تا حدی به شدت آسیب بستگی دارد. برخی از موارد در عرض سه تا چهار ماه خود به خود برطرف می شوند. اما، به احتمال زیاد، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی به شما پیشنهاد می‌کند که از حدود سه هفتگی با کودک خود ورزش و فیزیوتراپی انجام دهید.

دامنه حرکت و تمرینات کششی به جلوگیری از سفتی در بازو، دست و مچ کودک شما کمک می کند. شما باید از انقباض مفصل (سفتی دائمی مفصل) اجتناب کنید. دستورالعمل های ارائه دهنده خود را در مورد چند بار انجام حرکات در روز دنبال کنید.

آب درمانی ترکیبی از ورزش با آب است. آب حمایتی را فراهم می کند که باعث می شود ورزش درد کمتری داشته باشد.

ارائه‌دهنده شما ممکن است سم بوتولینوم (Botox®) را برای فلج کردن عضلات در حال کار برای مدتی تزریق کند تا عضلات ضعیف‌تر را مجبور به کنترل آن کند. آنها همچنین ممکن است دست کودک شما را آتل ببندند تا از پیچ خوردن به سمت داخل و سفت شدن آن جلوگیری کنند.

اگر فلج قبل از ۶ ماهگی کودک شما بهبود نیافته باشد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند، از جمله:

  • ترمیم اعصاب. این جراحی ها شامل پیوند عصبی، انتقال عصبی، نورولیز و رفع فشار عصبی است.
  • ترمیم عضلات. این شامل انتقال عضله یا تاندون برای جایگزینی بافت آسیب دیده با بافتی از مکان دیگری در بدن است.

درک این نکته مهم است که هر نوع ترمیم عصبی و رشد مجدد به آرامی اتفاق می‌افتد – نتایج آنی نیستند.

بیشتر بخوانید:تاخیر رشدی در کودکان چه نشانه هایی دارد؟

پیشگیری از فلج ارب



چگونه می توانم خطر ابتلا به فلج ارب را در نوزادم کاهش دهم؟

عوامل خطر خاصی مرتبط با دیستوشی شانه (گیرکردن شانه نوزاد در داخل لگن مادر، که مربوط به فلج ارب است) وجود دارد. این عوامل عبارتند از:

  • وزن بالای نوزاد هنگام تولد و/یا والدین حاملگی با اضافه وزن/چاقی.
  • دیابت در والدین بارداری (چه دیابتی که قبل از بارداری وجود داشته یا دیابت بارداری).
  • بارداری قبلی شامل دیستوشی شانه.
  • حاملگی بیش از یک نوزاد
  • دریافت داروهایی مانند اکسی توسین یا اپیدورال در حین زایمان.
  • موقعیت زایمان بریچ (کودک شما در مجرای زایمان با سر قرار نمی گیرد).

چگونه یک بزرگسال می تواند خطر فلج ارب را کاهش دهد؟

در صورت شرکت در ورزش های تماسی یا موتورسیکلت، احتمالاً می توانید با پوشیدن تجهیزات محافظ، خطر ابتلا به آسیب شبکه بازویی را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید:اختلال سلوک در کودکان چه علائم و نشانه هایی دارد؟

چشم انداز بیماران مبتلا به فلج ارب



اگر فلج ارب داشته باشم یا فرزندم فلج ارب داشته باشد چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

برخی از موارد فلج ارب خود به خود برطرف می شود. سایر موارد آنقدر به درمان اولیه پاسخ می دهند که شانه و بازوی آنها به طور طبیعی حرکت می کند.

اگر فرد مبتلا به فلج ارب عملکرد خود را زود بهبود نبخشد و جراحی اصلاحی انجام ندهد، احتمالاً بعداً متوجه خواهد شد که بازو و شانه‌اش به طور طبیعی حرکت نمی‌کنند.

سازمان های حمایتی برای افراد مبتلا به فلج ارب و خانواده های آنها وجود دارد. ممکن است تماس با این گروه ها برای شما مفید باشد.

آیا فلج ارب کشنده است؟

خیر، فلج ارب یک بیماری عصبی است که منجر به ضعف یا از دست دادن عملکرد عضلانی در بازو یا شانه شما می شود و کشنده نیست.

بیشتر بخوانید:پاچنبری چیست؟مهمترین بدشکلی مادرزادی پا نوزادان

زندگی با فلج ارب



چه زمانی باید در مورد فلج ارب به پزشک مراجعه کنم؟

هر چه آسیب عصبی طولانی تر درمان نشود، دستیابی به یک نتیجه مطلوب دشوارتر خواهد بود. بنابراین، در اوایل، باید به متخصصی مراجعه کنید که بتواند شما یا نوزادتان را برای نظارت بر بهبودی شما و تعیین اینکه آیا مداخله ضروری است، دنبال کند.

اگر شما والدین نوزاد مبتلا به فلج ارب هستید، احتمالاً ویزیت های بعدی خواهید داشت. مهم است که آن قرارها را حفظ کنید. با این حال، اگر چیزی خارج از این قرار ملاقات ها بدتر شد، با ارائه دهنده فرزند خود تماس بگیرید.

اگر شما یک بزرگسال مبتلا به فلج ارب هستید، این موضوع صادق است. اگر چیزی بدتر به نظر می رسد، اگر با تمرینات مشکل دارید، یا اگر نگرانی دیگری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید:نارساخوانی یا ناتوانی کودکان در خواندن چیست؟

تفاوت بین فلج ارب و فلج کلومکه چیست؟



این دو حالت از این نظر مشابه هستند که هر دو آسیبی هستند که در شبکه بازویی اتفاق می افتد. با این حال، آسیب عصبی در فلج ارب در اعصاب فوقانی اتفاق می افتد و بازوی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. آسیب عصبی در فلج کلومکه در اعصاب پایینی اتفاق می افتد. اعصاب شبکه بازویی تحتانی بر عضلات ساعد و دست تأثیر می گذارد. گاهی اوقات دست ظاهر پنجه ای خواهد داشت. فلج کلومکه با نام فلج کلومکه-دژرین یا فلج نیز شناخته می شود.

یادداشتی از کلینیک کاردمانی توان افزا

فلج ارب نام نوع خاصی از آسیب به اعصاب شبکه بازویی است. بیشتر اوقات در هنگام زایمان رخ می دهد، اما بزرگسالان نیز می توانند به آن مبتلا شوند. آسیب بر حرکت شانه و بازوی شما تأثیر می گذارد – ممکن است فلج شوند. با این حال، بسیاری از نوزادان مبتلا به این بیماری می توانند خود به خود بهبود یابند. اگر کودک شما فورا بهبود نیافت، نگرانی های خود را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید. مطمئن شوید که دقیقاً می دانید که چگونه تمریناتی را که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما پیشنهاد می کند انجام دهید. آنها را طبق برنامه درست انجام دهید و قرارهای خود را حفظ کنید.

منبع:clevelandclinic