آتاکسی

آتاکسی اصطلاحی است که برای گروهی از بیماری های عصبی استفاده می شود. انواع مختلفی از آتاکسی وجود دارد، از جمله: آتاکسی تلانژکتازی (AT)، آتاکسی اپیزودیک، آتاکسی فریدریش، آتروفی سیستم چندگانه (MSA) و آتاکسی نخاعی مخچه. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که بخشی از مغز به نام مخچه آسیب دیده باشد. هیچ درمانی برای آتاکسی وجود ندارد، اما علائم آن قابل درمان است.

بیشتر بخوانید:هانتینگتون یک اختلال مغزی ژنتیکی

آتاکسی چیست؟

آتاکسی اصطلاحی است برای گروهی از بیماری های عصبی (بیماری های مربوط به سیستم عصبی) که بر حرکت و هماهنگی تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به آتاکسی اغلب در تعادل، هماهنگی، بلع و گفتار مشکل دارند. آتاکسی معمولاً در نتیجه آسیب به بخشی از مغز که حرکت را هماهنگ می کند (مخچه) ایجاد می شود.

آتاکسی می تواند در هر سنی ایجاد شود. معمولاً پیشرونده است، به این معنی که با گذشت زمان می تواند بدتر شود. این یک بیماری نادر است که حدود ۱۵۰۰۰۰ نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد.

بیشتر بخوانید:پاچنبری چیست؟مهمترین بدشکلی مادرزادی پا نوزادان

انواع مختلف آتاکسی

انواع مختلفی از آتاکسی وجود دارد. علائم و دلیل ایجاد آنها طبقه بندی را تعیین می کند. دانستن نوع آن می تواند به پزشکان در ارزیابی وضعیت و تعیین یک برنامه درمانی کمک کند.

• آتاکسی تلانژکتازی (AT): همچنین به عنوان سندرم لوئیس بار شناخته می شود، AT یک بیماری ارثی است. معمولاً در نوزادان یا کودکان خردسال ایجاد می شود. یکی از علائم رایج این نوع آتاکسی، ظهور رگ‌های خونی بزرگ (گشاد شده) معروف به تلانژکتازی در چشم‌ها و روی پوست صورت است. کودکان مبتلا به AT علائمی مانند افزایش مشکل در راه رفتن، هماهنگی حرکات، نگاه کردن از یک طرف به طرف دیگر و مشکل در صحبت کردن دارند. AT می تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند. افراد مبتلا به این بیماری بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های دیگر از جمله عفونت ها و سرطان ها هستند.
  • آتاکسی اپیزودیک: با آتاکسی اپیزودیک، افراد دچار مشکلات مکرر حرکت و تعادل می شوند. این قسمت ها می توانند چندین بار در روز یا فقط یک یا دو بار در سال اتفاق بیفتند. آتاکسی اپیزودیک می تواند در هر سنی ایجاد شود. علل آن عبارتند از استرس ، داروها، الکل، بیماری و فعالیت بدنی. هفت نوع آتاکسی اپیزودیک وجود دارد که همه آنها علاوه بر مشکل در حرکت، علائم منحصر به فردی از جمله سرگیجه ، سردرد ، تاری دید و حالت تهوع و استفراغ دارند.
  • آتاکسی فریدریش: علاوه بر بدتر شدن مشکلات حرکتی، افراد مبتلا به آتاکسی فریدریش دچار سفت شدن عضلات می شوند و به تدریج قدرت و احساس در بازوها و پاهای خود را از دست می دهند. افراد مبتلا به این نوع آتاکسی اغلب دارای یک بیماری قلبی هستند که عضله قلب را ضعیف می کند ( کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک ). آتاکسی فریدریش شایع ترین نوع آتاکسی ژنتیکی است. معمولاً بین ۵ تا ۱۵ سالگی ایجاد می شود.
  • آتروفی سیستم چندگانه (MSA): MSA نوعی پارکینسونیسم است که بر حرکت و بخشی از سیستم عصبی شما که عملکردهای غیرارادی بدن را کنترل می کند (سیستم عصبی خودمختار) تأثیر می گذارد. این عملکردها شامل مواردی مانند تنظیم فشار خون و کنترل ادرار است. شایع ترین علائم MSA شامل مشکل در هماهنگی حرکات، افت سریع فشار خون در هنگام ایستادن، مشکل در ادرار کردن، و در مردان، اختلال نعوظ است. MSA معمولاً در بزرگسالان ۳۰ ساله و بالاتر ایجاد می شود. میانگین سن شروع ۵۴ سالگی است.
  • آتاکسی نخاعی مخچه ای: آتاکسی نخاعی مغزی یک آتاکسی ژنتیکی است که به ده ها نوع مختلف طبقه بندی می شود که بر اساس ویژگی های مرتبط جدا از آتاکسی متمایز می شوند. علاوه بر مشکلات حرکتی و تعادل معمولی مرتبط با آتاکسی، افراد مبتلا به این بیماری تمایل به ضعف و از دست دادن حس دارند و برخی از انواع آن باعث ایجاد مشکل در حرکات چشم می شوند. علائم آتاکسی نخاعی مخچه می تواند در هر سنی ایجاد شود. اغلب آهسته تر از سایر انواع آتاکسی پیشرفت می کند.

بیشتر بخوانید:اختلال وسواس فکری-عملی یا OCD چگونه تشخیص داده میشود؟

چه چیزی باعث آتاکسی میشود؟

آتاکسی زمانی ایجاد می شود که مخچه (بخشی از مغز که حرکت را هماهنگ می کند) آسیب ببیند. علل متعددی برای آتاکسی وجود دارد، یا به دلیل یک آسیب حاد یا عفونت، یا یک فرآیند دژنراتیو مزمن.

پزشکان و محققان آتاکسی را بر اساس آنچه که در مورد علت آن می دانند به سه دسته اصلی طبقه بندی می کنند. این دسته بندی ها عبارتند از:

• آتاکسی اکتسابی: ناشی از عوامل خارجی از جمله ضربه، کمبود ویتامین، قرار گرفتن در معرض الکل یا مواد مخدر، عفونت ها یا سرطان ها.
  • آتاکسی ژنتیکی: زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد دارای ژن آسیب‌دیده باشد که به اعضای خانواده منتقل می‌شود.
  • آتاکسی ایدیوپاتیک: پزشکان نمی توانند علت این بیماری را تعیین کنند.

علائم آتاکسی چیست؟

علائم آتاکسی به نوع بیماری فرد بستگی دارد. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به آتاکسی “دست و پا چلفتی” به نظر می رسند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

• کاهش هماهنگی
  • مشکل در راه رفتن
  • اختلال در تعادل همراه با زمین خوردن های مکرر
  • مشکلات قلبی
  • از دست دادن مهارت های حرکتی ظریف
  • لرزش عضلانی
  • لکنت زبان
  • مشکلات بینایی

بیشتر بخوانید:تاخیر رشدی در کودکان چه نشانه هایی دارد؟

آتاکسی چگونه درمان میشود؟

هیچ درمانی برای آتاکسی وجود ندارد، اما درمان های علامتی وجود دارد. درمان به علائم فردی هر فرد بستگی دارد. هدف از درمان مدیریت علائم برای بهبود راحتی و تحرک است.

داروها می توانند به مدیریت علائمی مانند لرزش و سرگیجه کمک کنند. آنها همچنین می توانند مشکلات عضلانی را که بر اندام هایی مانند مثانه، قلب و چشم ها تأثیر می گذارد، کنترل کنند.

درمان های فیزیکی، گفتاری و کاردرمانی نیز می تواند به مدیریت علائم کمک کند. فیزیوتراپی و تمرینات تخصصی برای کمک به حفظ تعادل و تحرک و یادگیری روش های جدید برای انجام فعالیت های روزمره حیاتی هستند. افراد مبتلا به آتاکسی ممکن است به عصا، واکر، ویلچر یا اسکوتر موتوری نیاز داشته باشند تا ایمن تر و راحت تر حرکت کنند.

بیشتر بخوانید:اختلال سلوک در کودکان چه علائم و نشانه هایی دارد؟

چشم انداز افراد مبتلا به آتاکسی چیست؟

چشم انداز افراد مبتلا به آتاکسی بسته به نوع و علت زمینه ای آن بسیار متفاوت است. اکثر افراد مبتلا به آتاکسی علائمی دارند که هر سال بدتر می شود. درمان برای کنترل علائم و بهبود کیفیت زندگی ضروری است.

در افراد دیگر، پزشکان می توانند علت اصلی آتاکسی را با دارو درمان کنند. با درمان موثر، علائم آنها ممکن است ثابت بماند یا حتی در طول زمان بهبود یابد. تحقیقات مداومی برای یافتن درمانی برای آتاکسی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:نارساخوانی یا ناتوانی کودکان در خواندن چیست؟

منبع:clevelandclinic