در مطلب توانبخشی در آسیب نخاعی  وسایل کمکی را یکی از موارد لازم برای افزایش استقلال فرد در فعالیت های روزمره ی زندگی دانستیم.

حال جالب توجه دیدیم تعدادی از این وسایل را برای شما در اینجا بیاوریم تا ببینیم با یک سری ایده ی ساده میتوان بعضی از مشکلات بزرگ را راحت تر کرد و به افزایش استقلال افرادی که دچار آسیب نخاعی شده اند کمک کرد.

1- ویلچر، کراچ و واکر

شاید بتوان گفت مهم ترین وسایل کمکی در اسیب نخاعی وسایل کمک حرکتی هستند که بسته به سطح آسیب و توانایی حرکتی انواع مختلفی از این وسایل تجویز میشود.

برای این افراد توانایی حفظ تعادل و حفظ راستای تنه و قدرت دستان (برای واکر و کراچ) و توان کنترل دست ها (در ویلچر های دستی) توصیه میشود در غیر این صورت ویلچرهای برقی گزینه ی بعدی برای فرد آسیب دیده است.

 

2- ریچر

یک ریچر کمک میکند که وسیله ای که دور از دسترس است را بدون از دست دادن تعادل به دست بیاوریم. این وسیله در فعالیت هایی مانند تمیز کاری و غذا پختن ککمک کننده است.

3-کاف یونیورسال

این وسایل برای افرادی که روی دستشان کنترل ندارند بسیار کمک کننده است. این وسایل یکی از کمک کننده ترین وسایل هستند که با قرارگیری مناسب در دور دست، ضعف در گرفتن در وسایل را کم کرده و کمک میکند که شخص به راحتی به خوردن غذا، انجام موارد بهداشتی و حتی کارهای هنری بپردازد.

4-دوش دستی

فرد با گرفتن این وسیله میتواند به راحتی تمام قسمت های بدن خود را بشوید. این وسیله فعالیت حمام کردن را از یک فعالیت سخت به یک فعالیت مستقلانه تبدیل میکند.

5- نیمکت ترنسفر

شما میتوانید ویلچر را کنار این وسیله نگه دارید، روی آن بنشینید و سپس درون وان حمام قرار بگیرید. ما پیشنهاد میکنیم افرادی از این وسیله استفاده کنند که توانایی در اندام فوقانی خود داشته باشند. این وسیله کمک میکند که شخص با کمترین ریسک افتادن امور نظافتی خود را انجام دهد.

6-محافظ بشقاب

وقتی شخصی که توانایی کار با انگشتان در او مختل شده است بخواد با استفاده از چنگال های کاف دار غذا بخورد ممکن است که مواد از سوی دیگر ظرف پایین بیفتد. با استفاده از اینگونه بشقاب ها و کاهش امکان ریختن غذاها خارج از بشقاب، استقلال فرد در غذا خوردن بسیار بهبود میابد.

7- وسیله های تطابقی

این وسایل برای کسانی طراحی شده اند که کنترل ضعیف در مچ یا دستان ضعیف دارند.

تصویر بالا یکی از مدل های آن را نشان میدهد که میتواند دور ساعد و دست بپیچد و دیگر نیازی به گرفتن چنگال برا یبرداشتن غذا نباشد.

یا وسیله ی بالا با خمشی که دارد نیاز به خم کردن و چرخاندن دست را کم میکند.

8-بلند کننده ی پا

با کمک این وسیله گذاشتن پا بر روی جای پای ویلچر یا بلند کردن آن در موارد مختلف یا حتی بالا و پایین رفتن از تخت بسیار راحت تر میشود.

برای استفاده ازین وسیله نیاز به قدرت دست خوب است.

9-وسیله ی کمکی برای تایپ کردن

با قرارگیری این گیره در دست شخص میتواند به راحتی به امور تایپی بپردازد و دیگرنیاز به کنترل زیاد بر روی انگشتان نباشد.

 

مرکز تخصصی توانبخشی توان افزای اصفهان پذیرای مراجعین عزیز در حوزه ی های مختلف توانخشی جسمی و ذهنی میباشد. همچنین به دلیل شیوع کرونا این مرکز درمان آنلاین را نیز آغاز کرده که میتوانید با تماس با شماره ی ۰۹۳۷۳۸۳۴۶۰۴ از شرایط آن اطلاع کسب کنید.

منبع:

Adaptive Equipment for Spinal Cord Injury: 9 Helpful Tools for Quadriplegics