فلج مغزی چیست؟

فلج مغزی (CP) به گروهی از اختلالات گفته می شود که بر حرکت و هماهنگی عضلات تأثیر می گذارد. در بسیاری از موارد ، بینایی ، شنوایی و احساس نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.

کلمه “مغزی” به معنای ارتباط با مغز است. کلمه “فلج” به معنای ضعف یا مشکلات در حرکت بدن است.

فلج مغزی شایعترین علت ناتوانی حرکتی در دوران کودکی است. بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، حداقل ۱.۵ تا ۴ کودک از هر ۱۰۰۰ کودک در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

علائم فلج مغزی چیست؟

علائم فلج مغزی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و از خفیف تا شدید متفاوت است. برخی از افراد مبتلا به فلج مغزی ممکن است در راه رفتن و نشستن مشکل داشته باشند . افراد دیگر مبتلا به فلج مغزی می توانند در برداشتن اشیا مشکل داشته باشند.

علائم با گذشت زمان شدیدتر یا خفیف می شوند. همچنین بسته به بخشی از مغز که تحت تأثیر فلج مغز قرار گرفته است ، متفاوت هستند.

برخی از علائم رایج عبارتند از:

• تأخیر در رسیدن به نقاط عطف مهارت حرکتی ، مانند غلتیدن، نشستن بدون کمک، یا چهاردست و پا رفتن

• تنوع عضلانی ، مانند فلاپی یا سفتی بیش از حد

• تاخیر در رشد گفتار و با دشواری سخن گفتن

• اسپاستیسیته ، یا سفتی عضلات و رفلکس های بیش از حد

• آتاکسی یا عدم هماهنگی عضلات

• لرزش یا حرکات غیر عادی

• آبریزش بینی بیش از حد و مشکلات بلع

• مشکل در راه رفتن

• طرفداری از یک طرف بدن ، مانند رسیدن به یک دست

• مشکلات عصبی ، مانند تشنج، ناتوانی های ذهنی و نابینایی

بیشتر کودکانی که با فلج مغزی متولد می شوند ، ممکن است تا ماهها یا سالها بعد علائم اختلال را نشان ندهند. علائم معمولاً قبل از رسیدن کودک به سن ۳ یا ۴ سالگی ظاهر می شود.

در صورت مشکوک بودن فرزندتان به فلج مغزی با کاردرمانگران و متخصصین این حوزه در ارتباط باشید. تشخیص و درمان به موقع بسیار مهم است.

چه عواملی باعث فلج مغزی میشود؟

رشد غیر طبیعی مغز یا آسیب به مغز در حال رشد می تواند باعث فلج مغزی شود. این آسیب بخشی از مغز را تحت تأثیر قرار می دهد که حرکت ، هماهنگی و وضعیت بدن را کنترل می کند.

آسیب مغزی معمولاً قبل از تولد رخ می دهد ، اما ممکن است در هنگام تولد یا سال های اول زندگی نیز اتفاق بیفتد. در بیشتر موارد ، علت دقیق فلج مغزی مشخص نیست. برخی از دلایل احتمالی عبارتند از:

• آسفیکسی نئوناتوروم ، یا کمبود اکسیژن به مغز در هنگام زایمان

• جهش های ژنی که منجر به رشد غیر طبیعی مغز می شود

• زردی شدید در نوزاد

• عفونت های مادر ، از جمله سرخک و تبخال آلمانی

• عفونت های مغزی ، مانند انسفالیت و مننژیت

• خون ریزی داخل جمجمه ، یا خونریزی در مغز

• صدمات سر در اثر تصادف رانندگی ، زمین خوردن یا کودک آزاری

شماره تماس جهت نوبت دهی و مشاوره رایگان:۰۳۱۳۲۷۴۴۲۳۲-۰۹۳۰۳۱۲۶۴۷۵

آدرس:اصفهان ؛ خیابان هشت بهشت شرقی؛ خیابان لاهور؛ نبش کوچه ۶۰ و ۶۲

چه نشانه های دیگری با فلج مغزی مرتبط است؟

افراد مبتلا به CP ممکن است مشکلات دیگری داشته باشند ، مانند:

• مشکلات ارتباطی ، از جمله اختلالات گفتاری و زبانی

• آبریزش بینی زیاد

• تغییر شکل ستون فقرات مانند اسکولیوز (انحنا) ، لوزدوز (پشت زین) و کایفوز ( قوز پشت )

• آرتروز

• انقباضات، که هنگام قفل شدن عضلات در موقعیت های دردناک اتفاق می افتد

• بی اختیاری

• استئوپنی یا تراکم استخوان ضعیف که باعث شکستن استخوان ها می شود

• مشکلات دندانی

کودکان فلج مغزی

فلج مغزی چگونه درمان میشود؟

هدف از درمان بهبود محدودیت ها و جلوگیری از عوارض است. درمان ممکن است شامل کمکهای کمکی ، داروها و جراحی باشد.

درمان های کمکی

درمان های کمکی شامل:

• عینک

• سمعک

• وسایل کمکی برای راه رفتن

• بریس های بدن

• صندلی چرخدار

داروها

داروهای ضدتشنج خوراکی و شل کننده های عضلانی معمولاً به عنوان درمان های خط اول CP استفاده می شوند. پزشک شما ممکن است تجویز کند:

• دیازپام (والیوم)

• دانترولین (دانتریوم)

• باکلوفن

• تیزانیدین (Zanaflex)

پزشک همچنین ممکن است تزریق موضعی سم بوتولینوم نوع A ( بوتاکس ) یا درمان باکلوفن داخل رحمی را پیشنهاد کند ، جایی که دارو توسط پمپ قابل کاشت تحویل می شود.

عمل جراحی

از جراحی ارتوپدی ممکن است برای تسکین درد و بهبود تحرک استفاده شود. همچنین ممکن است برای آزاد سازی عضلات تنگ یا اصلاح ناهنجاری های استخوانی ناشی از اسپاستیک لازم باشد.

ریزوتومی پشتی انتخابی (SDR) ممکن است به عنوان آخرین راه حل برای کاهش درد مزمن یا اسپاستیسیته توصیه شود. این شامل بریدن اعصاب نزدیک پایه ستون فقرات است.

سایر روشهای درمانی

انواع دیگر درمان CP عبارتند از:

• گفتاردرمانی

• فیزیوتراپی

• کار درمانی

• درمان تفریحی

• مشاوره یا روان درمانی

• مشاوره خدمات اجتماعی

اگرچه درمان سلوس های بنیادی به عنوان یک درمان بالقوه برای فلج مغزی در حال بررسی است ، تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است.

چگونه میتوان از فلج مغزی پیشگیری کرد؟

همیشه نمی توان از اکثر مشکلات ایجاد کننده CP جلوگیری کرد. با این حال ، اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید ، می توانید اقدامات پیشگیرانه خاصی انجام دهید تا عوارض را به حداقل برسانید.

این مهم است که واکسن در برابر بیماری های است که می تواند آسیب مغز جنین می شود، مانند سرخک. همچنین دریافت مراقبت های کافی قبل از تولد بسیار مهم است. شرکت در قرار های ملاقات منظم با پزشک در دوران بارداری می تواند از زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد و عفونت جلوگیری کند.