آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL)

رباط صلیبی خلفی (PCL) پای بالایی شما را به ساق پای شما متصل می کند. اگرچه PCL شما قوی تر و بزرگتر از رباط صلیبی قدامی شما (ACL) است، باز هم ممکن است آسیب ببیند. افراد مبتلا به آسیب PCL ممکن است درد، تورم و علائم دیگر داشته باشند. درمان ها شامل گزینه های غیر جراحی و جراحی می باشد.

بیشتر بخوانید:پارگی رباط جانبی داخلی زانو(MCL) چگونه رخ میدهد؟

آسیب رباط صلیبی خلفی چیست؟

رباط صلیبی خلفی شما (PCL) در امتداد پشت زانوی شما قرار دارد و استخوان ران شما را به بالای استخوان ساق پای شما متصل می کند. این رباط استخوان های شما را در جای خود نگه می دارد و به حرکت نرم زانوی شما کمک می کند. هنگامی که PCL دچار رگ به رگ شدن یا پارگی می شود، به آن آسیب رباط صلیبی خلفی می گویند.

آسیب های رباط صلیبی خلفی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

آسیب های رباط صلیبی خلفی ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد، اما این آسیب ها به ویژه در بین اسکی بازان و ورزشکارانی که بیسبال، فوتبال یا فوتبال بازی می کنند رایج است.

آسیب های رباط صلیبی خلفی چقدر شایع است؟

آسیب های رباط متقاطع خلفی بسیار کمتر از پارگی ACL (رباط صلیبی قدامی) است. در واقع، آسیب های PCL کمتر از ۲۰ درصد از آسیب های رباط زانو را تشکیل می دهد. معمولاً پارگی PCL همراه با آسیب های دیگر رباط اتفاق می افتد. پارگی PCL ایزوله حتی کمتر رایج است.

بیشتر بخوانید:دمانس عروقی در بزرگسالان چگونه ظاهر میشود؟

آسیب رباط صلیبی خلفی چگونه بر بدن من تأثیر می گذارد؟

آسیب PCL می تواند باعث آسیب خفیف، متوسط ​​یا شدید شود. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آسیب های رباط صلیبی خلفی را در چهار دسته مختلف ارزیابی می کنند:

• درجه یک. پارگی جزئی در رباط وجود دارد.
  • درجه دو. پارگی جزئی وجود دارد و رباط احساس لق شدن دارد.
  • درجه سه. رباط کاملاً پاره شده و زانو ناپایدار است.
  • درجه چهار:PCL آسیب دیده و یک رباط دیگر زانو آسیب دیده است.

افراد مبتلا به آسیب رباط صلیبی خلفی ممکن است علائم کوتاه مدت یا طولانی مدت داشته باشند. به طور معمول، علائم طولانی مدت زمانی رخ می دهد که آسیب به آرامی در طول زمان ایجاد شود.

آیا می توانید با آسیب PCL راه بروید؟

بستگی دارد. در موارد خفیف، افراد ممکن است همچنان بتوانند راه بروند و علائم آنها کمتر قابل توجه باشد. با این حال، بسیاری از افراد پس از آسیب PCL در راه رفتن مشکل دارند – به خصوص اگر آسیب شدید باشد.

آیا پارگی PCL درد دارد؟

به طور کلی، بله. درد یکی از علائم اصلی پارگی PCL است. ناراحتی ممکن است خفیف یا شدید باشد.

اگر کودک PCL خود را پاره کند چه اتفاقی می افتد؟

در بیشتر موارد، آسیب های PCL کودکان را می توان با روش های غیر جراحی درمان کرد. با این حال، اگر آسیب PCL کودک شما شدید باشد، گزینه های جراحی ممکن است بررسی شود.

بیشتر بخوانید:خام حرکتی یا کلامزی چه نشانه هایی دارد؟

آسیب های PCL چگونه رخ می دهد؟

آسیب های PCL معمولاً با ترومای شدید زانو رخ می دهد. ممکن است با PCL خود مشکلی ایجاد کنید اگر:

• روی زانوی خم شده بیفتید.
  • به شدت به جلوی زانوی خود ضربه می خورند (به داشبورد در تصادف خودرو فکر کنید).
  • زانوی خود را خیلی به عقب خم کنید.
  • زانوی خود را دررفته کنید.
  • پس از پرش به طور نامناسب فرود بیایید.

علائم آسیب رباط صلیبی خلفی چیست؟

افراد مبتلا به آسیب های PCL ممکن است طیف گسترده ای از علائم را تجربه کنند، از جمله:

• دردی که با گذشت زمان بدتر می شود.
  • تورم و التهاب.
  • احساس بی ثباتی در زانو.
  • سفتی، سختی.
  • مشکل در راه رفتن.
  • مشکل در پایین رفتن از پله ها

بیشتر بخوانید:اختلال هماهنگی رشدی یا دیسپراکسی در کودکان

آسیب رباط صلیبی خلفی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما زانوی شما را معاینه می کند، دامنه حرکتی شما را بررسی می کند و در مورد علائم شما می پرسد. آنها همچنین ممکن است آزمایش های تصویربرداری را برای تعیین میزان آسیب درخواست کنند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اشعه ایکس.
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) .
سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) .

آدرس:اصفهان؛ خیابان رزمندگان، روبروی خیابان شهید کاظمی، نبش کوچه ۲۷

آسیب رباط صلیبی خلفی چگونه درمان می شود؟

این بستگی به شدت آسیب PCL شما دارد. درمان های رایج رباط صلیبی خلفی عبارتند از:

• چوب زیر بغل. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است استفاده از عصا را برای محدود کردن وزنی که روی زانوی خود وارد می کنید توصیه کند.
  • زانو بند. بستن زانو می تواند بی ثباتی را برطرف کند – یک علامت رایج PCL.
  • فیزیوتراپی برخی ورزش ها می توانند به تقویت و تثبیت زانوی شما کمک کنند.
  • عمل جراحی. اگر آسیب PCL شما شدید باشد، ممکن است جراحی برای توانبخشی کامل لازم باشد. در بیشتر موارد، آرتروسکوپی زانو برای بازسازی رباط شما انجام می شود. این روش در مقایسه با روش های جراحی سنتی کمتر تهاجمی است.

آیا بعد از جراحی PCL عوارضی وجود دارد؟

اگرچه عوارض نادر است، اما خطرات خاصی در ارتباط با آرتروسکوپی زانو وجود دارد. این شامل:

• خون ریزی.
  • لخته های خون .
  • تورم.
  • سفتی مفصل زانو.

بیشتر بخوانید:فلج اِرب در نوزادان و کودکان چه مشکلاتی ایجاد میکند؟

چگونه می توانم از آسیب رباط صلیبی خلفی جلوگیری کنم؟

جلوگیری از صدمات PCL به طور کلی می تواند دشوار باشد. با این حال، چندین کار وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر انجام دهید:

• برای حفظ سلامت مفاصل زانو قبل از فعالیت بدنی، حرکات کششی انجام دهید.
  • هنگام راه رفتن یا دویدن از تکنیک های مناسب استفاده کنید.
  • هنگام ورزش مراقب باشید و احتیاط کنید.

در صورت آسیب دیدگی رباط صلیبی خلفی چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

اگر آسیب PCL شما جزئی باشد، ممکن است بدون عارضه بهبود پیدا کنید. با این حال، اگر رباط آسیب شدیدی ببیند، زانوی شما ممکن است ضعیف شده و مستعد آسیب مجدد شود، مگر اینکه جراحی انجام دهید.

افرادی که تحت عمل جراحی PCL قرار می‌گیرند، معمولاً بعد از بهبودی، ثبات و تحرک بهتری پیدا می‌کنند. به خاطر داشته باشید، با این حال، ممکن است همچنان نیاز به استفاده از زانوبند در حین فعالیت های بدنی برای محافظت از مفصل خود داشته باشید.

چه زمانی می توانم به سر کار یا مدرسه برگردم؟

اگر یک شغل اداری کم تحرک دارید، می توانید به سرعت به سر کار خود بازگردید. با این حال، اگر شغلی دارید که به فعالیت بدنی نیاز دارد، مانند بلند کردن، چند هفته دیگر برای بهبودی نیاز دارید. از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که چه زمانی می توانید پس از آسیب PCL به محل کار یا مدرسه خود بازگردید.

بیشتر بخوانید:آتاکسی یا مشکلات مخچه ای چه علائمی دارد؟

چه زمانی باید برای آسیب دیدگی رباط صلیبی خلفی به پزشک مراجعه کنم؟

مراقبت های پزشکی فوری پس از آسیب جدی PCL ضروری است. شما باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید اگر:

• درد یا تورم دارید.
  • احساس می کنید زانوی شما ناپایدار است.
  • پای شما بی حس می شود.
  • رنگ پا یا پای شما تغییر می کند یا احساس سردی می کنید.

اگر هر یک از این علائم را نشان دادید، فوراً به دنبال مراقبت باشید. تیم پزشکی شما می تواند علت زانو درد شما را تعیین کند و یک برنامه درمانی متناسب با نیاز شما طراحی کند.

یادداشتی از کلینیک کاردرمانی توان افزا

اگرچه آسیب های PCL می توانند دردناک و ناتوان کننده باشند، اما با مراقبت مناسب می توان آنها را با موفقیت درمان کرد. پیگیری فیزیوتراپی و گوش دادن به توصیه‌های ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند سرعت بهبودی شما را افزایش دهد تا بتوانید به زندگی عادی بازگردید.

بیشتر بخوانید:هانتینگتون یک اختلال مغزی ژنتیکی

منبع:clevelandclinic