اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان

اختلال نافرمانی مخالف وضعیتی است که در آن کودک الگوی مستمری از رفتار غیرهمکاری، سرکشی و خصمانه را نسبت به افراد صاحب قدرت نشان می دهد. علائم شامل تحریک پذیری و کینه توزی است. علل، تشخیص و درمان مورد بحث قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید:ADD در مقابل ADHD،تفاوت آنها را بشناسید

اختلال نافرمانی مقابله ای چیست؟


اختلال نافرمانی مخالف (ODD) وضعیتی است که در آن کودک یک الگوی مستمر از رفتار غیرهمکار، نافرمانی، خصمانه و آزاردهنده نسبت به افراد صاحب قدرت نشان می‌دهد. این رفتار اغلب عملکرد عادی روزانه کودک، از جمله روابط و فعالیت های درون خانواده و مدرسه را مختل می کند.

این غیرعادی نیست که کودکان – به خصوص آنهایی که در «دوسالگی وحشتناک» و اوایل نوجوانی قرار دارند – هر چند وقت یکبار مخالف یا سرپیچی از قدرت باشند. آنها ممکن است مخالفت خود را با بحث کردن، نافرمانی، یا صحبت کردن با بزرگسالان، از جمله والدین یا معلمان خود، ابراز کنند. هنگامی که این رفتار بیش از شش ماه طول بکشد و از حد معمول برای سن کودک فراتر رود، ممکن است نشان دهد که کودک دارای ODD است.

بسیاری از کودکان و نوجوانانی که ODD دارند، اختلالات دیگری نیز دارند، مانند:

  • اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)
  • ناتوانی های یادگیری
  • اختلالات خلقی (مانند افسردگی)
  • اختلالات اضطرابی

برخی از کودکان مبتلا به ODD به یک وضعیت رفتاری جدی تری به نام اختلال سلوک مبتلا می شوند.

اختلال نافرمانی مقابله ای چقدر شایع است؟

ODD معمولاً در سن ۸ سالگی شروع می شود. تخمین زده می شود که ۲ تا ۱۶ درصد از کودکان و نوجوانان ODD دارند. در کودکان کوچکتر، ODD در پسران شایع تر است. در کودکان بزرگتر، تقریباً در پسران و دختران به یک اندازه رخ می دهد.

بیشتر بخوانید:ناتوانی های یادگیری کودکان را بشناسید

چه چیزی باعث اختلال نافرمانی مقابله ای می شود؟


علت دقیق ODD مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، ژنتیکی و محیطی ممکن است نقش داشته باشد.

  • بیولوژیکی: برخی از مطالعات نشان می دهد که نقص یا آسیب به نواحی خاصی از مغز می تواند منجر به اختلالات رفتاری شود. علاوه بر این، ODD با مواد شیمیایی خاصی در مغز به نام انتقال دهنده های عصبی مرتبط است. انتقال دهنده های عصبی به سلول های عصبی در مغز کمک می کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اگر این مواد شیمیایی از تعادل خارج شوند یا به درستی کار نکنند، ممکن است پیام ها به درستی از مغز عبور نکنند و منجر به علائم شوند. علاوه بر این، بسیاری از کودکان و نوجوانان مبتلا به ODD دارای اختلالات روانی دیگری مانند ADHD، اختلالات یادگیری، افسردگی و اختلال اضطراب هستند.
  • ژنتیکی: از آنجایی که ODD ممکن است ارثی باشد، توجه به این نکته مهم است که بسیاری از کودکان و نوجوانان مبتلا به ODD دارای اعضای نزدیک خانواده با اختلالات روانی از جمله اختلالات خلقی، اختلالات اضطرابی و اختلالات شخصیتی هستند.
  • محیطی: عواملی مانند زندگی خانوادگی پر هرج و مرج، سابقه خانوادگی اختلالات روانی و/یا سوء مصرف مواد، و تنبیه ناسازگار توسط والدین.

بیشتر بخوانید:اختلال طیف اوتیسم(ASD) چیست و چه تفاوتی با اوتیسم دارد؟

علائم اختلال نافرمانی مقابله ای چیست؟


علائم ODD را می توان به سه دسته دسته بندی کرد:

  • خلق و خوی عصبانی/تحریک پذیر:
    • به راحتی عصبانیت خود را از دست می دهد
    • طغیان های مکرر خشم و کینه
    • حساس و/یا به راحتی اذیت می شود
    • عصبانی و/یا بی احترامی
  • رفتار استدلالی/سرکشی:
    • بیش از حد با بزرگسالان بحث می کند
    • فعالانه از انجام درخواست ها و قوانین خودداری می کند
    • دیگران را مسئول اشتباهات خود کودک می داند
    • عمدا سعی می کند دیگران را آزار دهد یا ناراحت کند یا به راحتی توسط دیگران آزار می دهد
  • انتقام جویی
    • کینه توز است و به دنبال انتقام است
    • هنگام عصبانیت یا ناراحتی چیزهای بد و نفرت انگیزی می گوید

علاوه بر این، بسیاری از کودکان مبتلا به ODD بد خلق هستند، به راحتی ناامید می شوند و اعتماد به نفس پایینی دارند. آنها همچنین ممکن است از مواد مخدر و الکل سوء استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:دیس آرتری اختلال گفتاری و حرکتی را بشناسید


کلینیک کاردرمانی،گفتاردرمانی و توانبخشی توان افزا اصفهان،با کادر مجرب و حرفه ای در زمینه های تشخیص،
درمان و بهبود انواع اختلالات،ناهنجاری ها و آسیب های جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان،
در خدمت شما هموطنان عزیز از سراسر کشور میباشد.

شماره تماس جهت نوبت دهی و مشاوره رایگان: ۰۹۳۰۳۱۲۶۴۷۵

آدرس: اصفهان؛ خیابان رزمندگان، روبروی خیابان شهید کاظمی، نبش کوچه ۲۷

اینستاگرام کلینیک تخصصی توان افزا: (اینجا کلیک کنید)


اختلال نافرمانی مقابله ای چگونه تشخیص داده می شود؟


همانند بزرگسالان، اختلالات روانی در کودکان بر اساس علائم و نشانه هایی که نشان دهنده یک اختلال خاص است، تشخیص داده می شود. اگر کودک علائمی داشته باشد، پزشک ارزیابی را با انجام یک شرح حال کامل پزشکی و معاینه فیزیکی آغاز می کند.

اگرچه هیچ آزمایش آزمایشگاهی برای تشخیص خاص اختلال سلوک وجود ندارد، پزشک ممکن است از آزمایش‌های مختلفی مانند آزمایش خون برای رد کردن بیماری جسمی یا عوارض جانبی دارویی به عنوان علت علائم استفاده کند. پزشک همچنین به دنبال نشانه هایی از سایر اختلالات است که اغلب همراه با ODD رخ می دهد، مانند ADHD و افسردگی.

اگر پزشک نتواند علت فیزیکی علائم را بیابد، ممکن است کودک را به روانپزشک یا روانشناس کودک و نوجوان ارجاع دهد. این متخصصان مراقبت های بهداشتی به طور ویژه برای تشخیص و درمان بیماری های روانی در کودکان و نوجوانان آموزش دیده اند.

روانپزشکان و روانشناسان از ابزارهای مصاحبه و ارزیابی ویژه طراحی شده برای ارزیابی اختلال روانی کودک استفاده می کنند. ارائه دهنده تشخیص را بر اساس گزارش علائم کودک و مشاهده نگرش و رفتار کودک استوار می کند.

پزشک اغلب باید بر گزارش های والدین، معلمان و سایر بزرگسالان کودک تکیه کند، زیرا کودکان اغلب در توضیح مشکلات خود یا درک علائم آن مشکل دارند.

سپس پزشک تعیین می کند که آیا علائم کودک به ODD اشاره دارد همانطور که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) منتشر شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا، که کتاب مرجع استاندارد برای بیماری های روانی شناخته شده است، توضیح داده شده است.

بیشتر بخوانید:بیش فعالی کودکان(ADHD) چیست؟-نقش کاردرمانی در بهبود آن

اختلال نافرمانی مقابله ای چگونه درمان می شود؟


درمان ODD بر اساس عوامل زیادی از جمله سن کودک، شدت علائم و توانایی کودک برای شرکت در درمان های خاص و تحمل آن تعیین می شود. درمان معمولاً شامل ترکیبی از موارد زیر است:

  • روان درمانی: روان درمانی (نوعی مشاوره) برای کمک به کودک در ایجاد راه های موثرتر برای ابراز و کنترل خشم طراحی شده است. نوعی درمان به نام درمان شناختی-رفتاری با هدف تغییر شکل تفکر (شناخت) کودک برای بهبود رفتار انجام می شود. خانواده درمانی ممکن است برای کمک به بهبود تعاملات خانوادگی و ارتباطات بین اعضای خانواده استفاده شود. یک تکنیک درمانی تخصصی به نام آموزش مدیریت والدین (PMT) به والدین راه‌هایی را آموزش می‌دهد که رفتار کودک در خانه را به طور مثبت تغییر دهند.
  • دارو: اگرچه هیچ دارویی به طور رسمی برای درمان ODD تایید نشده است، اما ممکن است از داروهای مختلفی برای درمان سایر اختلالات یا علائمی که رفتار کودک را بدتر می کند استفاده شود.

عوارض مرتبط با اختلال نافرمانی مقابله ای چیست؟

کودکانی که ODD دارند ممکن است به دلیل مهارت های اجتماعی ضعیف و رفتار پرخاشگرانه و آزاردهنده، طرد شدن توسط همکلاسی ها و سایر همسالان خود را تجربه کنند. بدون درمان، کودکی که دچار ODD است شانس بیشتری برای ابتلا به یک اختلال رفتاری جدی تری به نام اختلال سلوک دارد.

آیا می توان از اختلال نافرمانی مقابله ای پیشگیری کرد؟


اگرچه ممکن است پیشگیری از ODD امکان پذیر نباشد، اما شناسایی و اقدام بر روی علائم در اولین ظهور می تواند ناراحتی کودک و خانواده را به حداقل برساند و از بسیاری از مشکلات مرتبط با این اختلال جلوگیری کند. اعضای خانواده همچنین می توانند اقدامات لازم را در صورت بازگشت علائم بیاموزند.

علاوه بر این، فراهم کردن یک محیط خانه پرور، حمایت‌کننده و سازگار با توازن عشق و انضباط ممکن است به کاهش علائم و جلوگیری از اپیزودهای رفتار نافرمانی کمک کند.

بیشتر بخوانید:نقش کاردرمانی در درمان و بهبود “فلج مغزی” چیست؟

پیش آگهی (چشم انداز) برای کودکانی که اختلال نافرمانی مقابله ای دارند چیست؟


اشکال خفیف‌تر ODD اغلب با بزرگ‌تر شدن کودک بهتر می‌شوند و درمان اغلب اگر زود شروع شود مؤثر است. در برخی موارد، اشکال شدیدتر ODD به اختلال سلوک تبدیل می شود.

منبع:clevelandclinic