نارساخوانی

نارساخوانی یک اختلال یادگیری است که شامل مشکل در خواندن به دلیل مشکلات در شناسایی صداهای گفتار و یادگیری نحوه ارتباط آنها با حروف و کلمات (رمزگشایی) است. نارساخوانی که ناتوانی در خواندن نیز نامیده می شود، بر مناطقی از مغز که زبان را پردازش می کنند، تأثیر می گذارد.

افراد مبتلا به نارساخوانی هوش طبیعی دارند و معمولا بینایی طبیعی دارند. اکثر کودکان مبتلا به نارساخوانی می توانند با تدریس خصوصی یا یک برنامه آموزشی تخصصی در مدرسه موفق شوند. حمایت عاطفی نیز نقش مهمی ایفا می کند.

اگرچه هیچ درمانی برای نارساخوانی وجود ندارد، ارزیابی اولیه و مداخله منجر به بهترین نتیجه می شود. گاهی اوقات نارساخوانی سال ها تشخیص داده نمی شود و تا بزرگسالی تشخیص داده نمی شود، اما هیچ وقت برای کمک گرفتن دیر نیست.

بیشتر بخوانید:نارسانویسی یا ناتوانی نوشتن در کودکان چیست؟

علائم نارساخوانی


تشخیص علائم نارساخوانی قبل از ورود فرزندتان به مدرسه دشوار است، اما برخی سرنخ های اولیه ممکن است نشان دهنده وجود

مشکل باشد. هنگامی که فرزند شما به سن مدرسه می رسد، معلم فرزند شما ممکن است اولین کسی باشد که متوجه مشکل

می شود. شدت آن متفاوت است، اما این وضعیت اغلب زمانی که کودک شروع به یادگیری خواندن می کند آشکار می شود.

قبل از مدرسه


علائمی که نشان می دهد کودک خردسال ممکن است در معرض خطر نارساخوانی باشد عبارتند از:

-دیر صحبت کردن
-یادگیری کلمات جدید به آرامی
-مشکلات در تشکیل صحیح کلمات، مانند معکوس کردن صداها در کلمات یا گیج کردن کلماتی که شبیه هم هستند
-مشکل در به خاطر سپردن یا نامگذاری حروف، اعداد و رنگ ها
-مشکل در یادگیری قافیه های مهد کودک یا انجام بازی های قافیه


سن مدرسه


هنگامی که فرزند شما وارد مدرسه می شود، علائم و نشانه های نارساخوانی ممکن است آشکارتر شوند، از جمله:

-خواندن بسیار کمتر از سطح مورد انتظار برای سن
در پردازش و درک آنچه می شنود مشکل دارد
-مشکل در یافتن کلمه مناسب یا پاسخگویی به سوالات
-مشکلات در به خاطر سپردن توالی چیزها
-مشکل در دیدن (و گاهی اوقات شنیدن) شباهت ها و تفاوت ها در حروف و کلمات
-ناتوانی در تلفظ یک کلمه ناآشنا
-مشکل املایی
-صرف زمان غیرمعمول طولانی برای انجام کارهایی که شامل خواندن یا نوشتن است
ا-جتناب از فعالیت هایی که شامل خواندن است


نوجوانان و بزرگسالان


علائم نارساخوانی در نوجوانان و بزرگسالان مشابه علائم کودکان است. برخی از علائم و نشانه های رایج نارساخوانی در نوجوانان و بزرگسالان عبارتند از:

-مشکل در خواندن، از جمله خواندن با صدای بلند
-خواندن و نوشتن آهسته و پر زحمت
-مشکلات املایی
-اجتناب از فعالیت هایی که شامل خواندن است
-تلفظ نادرست اسامی یا کلمات، یا مشکل در بازیابی کلمات
-مشکل در درک لطیفه ها یا عباراتی که به راحتی از کلمات خاص (اصطلاحات) قابل درک نیست، مانند “piece of cake” به معنی “آسان”
-صرف زمان غیرمعمول طولانی برای انجام کارهایی که شامل خواندن یا نوشتن است
-مشکل در خلاصه کردن یک داستان
-مشکل در یادگیری یک زبان خارجی
-مشکل در حفظ کردن
-مشکل در انجام مسائل ریاضی


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد


اگرچه اکثر کودکان آماده یادگیری خواندن در مهدکودک یا کلاس اول هستند، کودکان مبتلا به نارساخوانی اغلب نمی توانند اصول اولیه خواندن را تا آن زمان درک کنند. اگر سطح خواندن فرزندتان کمتر از حد انتظار برای سن او است یا اگر متوجه علائم دیگری از نارساخوانی شدید، با پزشک خود صحبت کنید.

هنگامی که نارساخوانی تشخیص داده نشده و درمان نمی شود، مشکلات خواندن دوران کودکی تا بزرگسالی ادامه می یابد.

بیشتر بخوانید:ناتوانی ذهنی کودکان چه نشانه هایی دارد؟

علل موثر بر ایجاد نارساخوانی


نارساخوانی معمولاً در خانواده ها دیده می شود. به نظر می رسد که با ژن های خاصی مرتبط باشد که بر نحوه پردازش مغز خواندن و زبان و همچنین عوامل خطر در محیط تأثیر می گذارد.


عوامل خطر نارساخوانی عبارتند از:

ابقه خانوادگی نارساخوانی یا سایر ناتوانی های یادگیری
-زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد
-قرار گرفتن در معرض نیکوتین، مواد مخدر، الکل یا عفونت در دوران بارداری که ممکن است رشد مغز جنین را تغییر دهد
-تفاوت های فردی در بخش هایی از مغز که خواندن را قادر می سازد


عوارض نارساخوانی


نارساخوانی می تواند به تعدادی از مشکلات منجر شود، از جمله:

مشکل در یادگیری از آنجایی که خواندن یک مهارت اساسی برای اکثر دروس مدرسه است، کودک مبتلا به نارساخوانی در اکثر کلاس‌ها در مضیقه است و ممکن است در هماهنگی با همسالان دچار مشکل شود.


مشکلات اجتماعی. درمان نشدن، نارساخوانی ممکن است منجر به کاهش عزت نفس، مشکلات رفتاری، اضطراب، پرخاشگری و کناره گیری از دوستان، والدین و معلمان شود.


مشکلات در بزرگسالی ناتوانی در خواندن و درک می تواند مانع از رسیدن کودک به توانایی های خود با رشد کودک شود. این می تواند پیامدهای آموزشی، اجتماعی و اقتصادی طولانی مدت داشته باشد.


کودکانی که نارساخوانی دارند در معرض خطر ابتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) هستند و بالعکس. ADHD می تواند باعث ایجاد مشکل در حفظ توجه و همچنین بیش فعالی و رفتار تکانشی شود که می تواند درمان نارساخوانی را سخت تر کند.

بیشتر بخوانید:سندرم آسپرگر چیست وچه تفاوتی با اوتیسم دارد؟

نارساخوانی چگونه تشخیص داده میشود؟


هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند نارساخوانی را تشخیص دهد. تعدادی از عوامل در نظر گرفته شده است، مانند:

رشد فرزند شما، مسائل آموزشی و سابقه پزشکی. پزشک احتمالاً از شما سؤالاتی در مورد این زمینه‌ها می‌پرسد و می‌خواهد در مورد شرایطی که در خانواده وجود دارد، از جمله اینکه آیا اعضای خانواده ناتوانی یادگیری دارند یا خیر، بداند.


-زندگی خانگی. پزشک ممکن است شرحی از خانواده و زندگی خانگی شما بخواهد، از جمله اینکه چه کسی در خانه زندگی می کند و آیا مشکلی در خانه وجود دارد یا خیر.


-پرسشنامه ها ممکن است پزشک از فرزند، اعضای خانواده یا معلمان شما بخواهد به سؤالات کتبی پاسخ دهند. ممکن است از فرزند شما خواسته شود تا تست هایی را برای شناسایی توانایی های خواندن و زبان انجام دهد.


-تست های بینایی، شنوایی و مغز (عصبی). اینها می توانند به تعیین اینکه آیا اختلال دیگری ممکن است باعث ایجاد یا افزایش توانایی خواندن ضعیف فرزند شما شود کمک کند.


-تست روانشناسی. پزشک ممکن است از شما و فرزندتان سوالاتی بپرسد تا سلامت روانی کودکتان را بهتر درک کند. این می تواند به تعیین اینکه آیا مشکلات اجتماعی، اضطراب یا افسردگی ممکن است توانایی های فرزند شما را محدود کند کمک کند.


-تست خواندن و سایر مهارت های تحصیلی. ممکن است فرزند شما مجموعه‌ای از تست‌های آموزشی را انجام دهد و فرآیند و کیفیت مهارت‌های خواندن توسط یک متخصص خواندن تجزیه و تحلیل شود.

بیشتر بخوانید:اختلال نافرمانی مقابله‌ ای کودکان چقدر شایع است؟

روش های درمان و بهبود نارساخوانی


هیچ راه شناخته شده ای برای اصلاح ناهنجاری زمینه ای مغز که باعث نارساخوانی می شود وجود ندارد – نارساخوانی یک مشکل مادام العمر است. با این حال، تشخیص زودهنگام و ارزیابی برای تعیین نیازهای خاص و درمان مناسب می تواند موفقیت را بهبود بخشد.

تکنیک های آموزشی


نارساخوانی با استفاده از رویکردها و تکنیک های آموزشی خاص درمان می شود و هر چه زودتر مداخله شروع شود، بهتر است. تست روانشناسی به معلمان فرزند شما کمک می کند تا یک برنامه آموزشی مناسب را توسعه دهند.

معلمان ممکن است از تکنیک های شنوایی، بینایی و لمس برای بهبود مهارت های خواندن استفاده کنند. کمک به کودک در استفاده از چندین حواس برای یادگیری – به عنوان مثال، گوش دادن به یک درس نواری و ردیابی با انگشت شکل حروف استفاده شده و کلمات گفته شده – می تواند به پردازش اطلاعات کمک کند.

درمان بر کمک به فرزند شما متمرکز است:

-یاد بگیرید که کوچکترین صداهایی را که کلمات را تشکیل می دهند (واج) تشخیص دهید و از آنها استفاده کنید.
-درک کنید که حروف و رشته های حروف نشان دهنده این صداها و کلمات هستند (آواسازی)
-آنچه را که او می خواند درک کند
-برای ایجاد دقت، سرعت و بیان (تسلط) خواندن با صدای بلند بخوانید
-واژگانی از کلمات شناخته شده و قابل درک بسازید


در صورت وجود، جلسات آموزشی با متخصص خواندن می تواند برای بسیاری از کودکان مبتلا به نارساخوانی مفید باشد. اگر فرزند شما ناتوانی شدید در خواندن دارد، ممکن است نیاز باشد که تدریس خصوصی بیشتر باشد و پیشرفت کندتر باشد.

طرح آموزش فردی


در ایالات متحده، مدارس موظفند اقدامات قانونی برای کمک به کودکان مبتلا به نارساخوانی در مشکلات یادگیری خود انجام دهند. با معلم فرزندتان در مورد تشکیل جلسه ای صحبت کنید تا یک برنامه ساختاریافته و مکتوب ایجاد کنید که نیازهای فرزندتان را مشخص کند و مدرسه چگونه به موفقیت او کمک می کند. به این طرح آموزش فردی (IEP) می گویند.

درمان زودهنگام


کودکان مبتلا به نارساخوانی که در مهدکودک یا کلاس اول کمک بیشتری دریافت می‌کنند، اغلب مهارت‌های خواندن خود را به اندازه کافی برای موفقیت در دبیرستان و دبیرستان بهبود می‌بخشند.

کودکانی که تا کلاس‌های آخر راهنمایی دریافت نمی‌کنند، ممکن است در یادگیری مهارت‌های لازم برای خواندن خوب مشکل بیشتری داشته باشند. آنها احتمالاً از نظر تحصیلی عقب هستند و ممکن است هرگز نتوانند به عقب برسند. کودک مبتلا به نارساخوانی شدید ممکن است هرگز خواندن آسان نداشته باشد، اما می تواند مهارت هایی را بیاموزد که خواندن را بهبود می بخشد و استراتژی هایی برای بهبود عملکرد مدرسه و کیفیت زندگی ایجاد می کند.


کلینیک کاردرمانی،گفتاردرمانی و توانبخشی توان افزا اصفهان،با کادر مجرب و حرفه ای در زمینه های تشخیص،
درمان و بهبود انواع اختلالات،ناهنجاری ها و آسیب های جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان،
در خدمت شما هموطنان عزیز از سراسر کشور میباشد.

شماره تماس جهت نوبت دهی و مشاوره رایگان: ۰۹۳۰۳۱۲۶۴۷۵

آدرس: اصفهان؛ خیابان رزمندگان، روبروی خیابان شهید کاظمی، نبش کوچه ۲۷

اینستاگرام کلینیک تخصصی توان افزا: (اینجا کلیک کنید)


کاری که والدین می توانند انجام دهند


شما نقش کلیدی در کمک به موفقیت فرزندتان ایفا می کنید. این مراحل را انجام دهید:

-زودتر به مشکل رسیدگی کنید اگر مشکوک هستید که فرزندتان نارساخوانی دارد، با پزشک کودک خود صحبت کنید. مداخله زودهنگام می تواند موفقیت را بهبود بخشد.


-برای فرزندتان با صدای بلند بخوانید. بهتر است از زمانی که فرزندتان ۶ ماهه یا حتی کوچکتر است شروع کنید. سعی کنید با فرزندتان به کتاب های ضبط شده گوش کنید. وقتی فرزندتان به اندازه کافی بزرگ شد، پس از شنیدن داستان ها با هم بخوانید.


-با مدرسه فرزندتان کار کنید. با معلم فرزندتان صحبت کنید که چگونه مدرسه به موفقیت او کمک می کند. شما بهترین مدافع فرزندتان هستید.


-زمان مطالعه را تشویق کنید. برای بهبود مهارت های خواندن، کودک باید خواندن را تمرین کند. فرزندتان را به خواندن تشویق کنید.


-برای خواندن مثال بزنید. هر روز زمانی را برای خواندن چیزی از خودتان در حالی که فرزندتان می‌خواند تعیین کنید – این یک مثال است و از کودک شما حمایت می‌کند. به کودک خود نشان دهید که خواندن می تواند لذت بخش باشد.

کاری که بزرگسالان مبتلا به نارساخوانی می توانند انجام دهند


موفقیت در شغل برای بزرگسالانی که با نارساخوانی دست و پنجه نرم می کنند می تواند دشوار باشد. برای کمک به دستیابی به اهداف:

بدون در نظر گرفتن سن خود، برای خواندن و نوشتن از ارزشیابی و کمک آموزشی استفاده کنید


-در مورد آموزش های اضافی و تسهیلات معقول از کارفرما یا مؤسسه دانشگاهی خود بر اساس قانون آمریکایی های دارای معلولیت سؤال کنید


مشکلات تحصیلی لزوماً به این معنا نیست که فرد مبتلا به نارساخوانی نمی تواند موفق شود. دانش آموزان توانمند مبتلا به نارساخوانی با توجه به منابع مناسب می توانند بسیار موفق باشند. بسیاری از افراد مبتلا به نارساخوانی خلاق و باهوش هستند و ممکن است در ریاضیات، علوم یا هنر استعداد داشته باشند. برخی حتی حرفه نویسندگی موفقی هم دارند.

بیشتر بخوانید:ناتوانی های یادگیری کودکان را بشناسید

پشتیبانی و حمایت از افراد نارساخوان


حمایت عاطفی و فرصت‌های موفقیت در فعالیت‌هایی که شامل خواندن نمی‌شوند برای کودکان مبتلا به نارساخوانی مهم هستند. اگر فرزند شما نارساخوانی دارد:

حامی باشید. مشکل در یادگیری خواندن ممکن است بر عزت نفس کودک شما تأثیر بگذارد. حتما محبت و حمایت خود را ابراز کنید. با تمجید از استعدادها و نقاط قوت فرزندتان را تشویق کنید.


-با فرزندتان صحبت کنید. به فرزندتان توضیح دهید که نارساخوانی چیست و این یک شکست شخصی نیست. هرچه کودک شما این موضوع را بهتر درک کند، بهتر می تواند با ناتوانی یادگیری کنار بیاید.


-اقداماتی را برای کمک به یادگیری فرزندتان در خانه انجام دهید. مکانی تمیز، ساکت و منظم برای مطالعه فرزندتان فراهم کنید و زمان مطالعه را تعیین کنید. همچنین مطمئن شوید که فرزندتان به اندازه کافی استراحت می کند و وعده های غذایی منظم و سالم می خورد.


-زمان نمایش را محدود کنید هر روز زمان صفحه نمایش الکترونیکی را محدود کنید و از زمان اضافی برای تمرین خواندن استفاده کنید.


-با معلمان فرزندتان در تماس باشید. به طور مکرر با معلمان صحبت کنید تا مطمئن شوید که فرزندتان می تواند در مسیر خود باقی بماند. در صورت نیاز، مطمئن شوید که او برای تست هایی که نیاز به مطالعه دارد، وقت اضافی می گیرد. از معلم بپرسید که آیا به فرزندتان کمک می کند که درس های روز را ضبط کند تا بعداً پخش شود.


-به یک گروه پشتیبانی بپیوندید این می تواند به شما کمک کند با والدینی که فرزندانشان با ناتوانی های یادگیری مشابهی روبرو هستند در تماس باشید. گروه های حمایتی می توانند اطلاعات مفید و حمایت عاطفی ارائه دهند. از پزشک یا متخصص خواندن فرزندتان بپرسید که آیا گروه های حمایتی در منطقه شما وجود دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید:ADD در مقابل ADHD،تفاوت آنها را بشناسید

آمادگی های لازم برای مراجعه به پزشک


ممکن است ابتدا نگرانی های خود را با پزشک اطفال یا پزشک خانواده فرزندتان در میان بگذارید. برای اطمینان از اینکه مشکل دیگری ریشه مشکلات خواندن کودک شما نیست، پزشک ممکن است کودک شما را به یکی از موارد زیر ارجاع دهد:

-متخصص، مانند چشم پزشک (چشم پزشک)
-متخصص مراقبت های بهداشتی آموزش دیده برای ارزیابی شنوایی (شنوایی شناس)
-پزشک متخصص در اختلالات مغز و سیستم عصبی (متخصص مغز و اعصاب)
-پزشک متخصص در سیستم عصبی مرکزی و رفتار (عصب روانشناس)
-پزشک متخصص در توانایی های رشد و رفتار کودکان (متخصص اطفال رشدی و رفتاری)


ممکن است بخواهید در صورت امکان از یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود بخواهید که از آنها پشتیبانی کند و به شما کمک کند اطلاعات را به خاطر بسپارید.

در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا برای قرار ملاقات خود آماده شوید:

آنچه شما می توانید انجام دهید


قبل از قرار ملاقات، فهرستی از موارد زیر تهیه کنید:

-هر گونه علائمی که کودک شما تجربه می کند و سنینی که علائم برای اولین بار مشاهده شده است، از جمله علائمی که ممکن است به دلیل قرار ملاقات نامرتبط به نظر برسد.


-اطلاعات شخصی کلیدی، از جمله هرگونه استرس عمده یا تغییرات اخیر زندگی


-هر گونه دارو، ویتامین، گیاهان دارویی یا سایر مکمل هایی که کودک شما مصرف می کند، از جمله دوزهای مصرفی


-سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید تا به شما کمک کند از قرار ملاقات خود نهایت استفاده را ببرید


سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

به نظر شما دلیل مشکل خواندن و درک کودک من چیست؟
-آیا تشخیص های دیگری وجود دارد که می تواند با نارساخوانی همراه باشد یا با آن اشتباه گرفته شود؟
-فرزند من به چه نوع آزمایشاتی نیاز دارد؟
-آیا فرزندم باید به متخصص مراجعه کند؟
-نارساخوانی چگونه درمان می شود؟
-چقدر سریع شاهد پیشرفت خواهیم بود؟
-آیا سایر اعضای خانواده نیز باید برای نارساخوانی آزمایش شوند؟
-چه منابع کمکی یا حمایتی را توصیه می کنید؟
-آیا بروشور یا مواد چاپی دیگری وجود دارد که بتوانم داشته باشم؟ آیا می توانید هر وب سایتی را معرفی کنید؟
-آیا منابع آموزشی محلی برای نارساخوانی وجود دارد؟


در حین قرار ملاقات خود سوالات دیگری را مطرح کنید.

از پزشک خود چه انتظاری دارید


پزشک شما احتمالاً تعدادی سوال از شما می پرسد. آماده پاسخگویی به آنها باشید تا زمانی را برای مرور هر نقطه ای که می خواهید روی آن تمرکز کنید رزرو کنید. پزشک شما ممکن است بپرسد:

-اولین بار چه زمانی متوجه شدید که فرزندتان در خواندن مشکل دارد؟ آیا معلمی آن را مورد توجه شما قرار داده است؟
-عملکرد تحصیلی فرزند شما در کلاس چگونه است؟
-کودک شما از چه سنی شروع به صحبت کرد؟
-آیا مداخلات خواندنی را امتحان کرده اید؟ اگر چنین است، کدام یک؟
-آیا متوجه مشکلات رفتاری یا مشکلات اجتماعی شده اید که فکر می کنید ممکن است با مشکل خواندن فرزندتان مرتبط باشد؟
-آیا فرزند شما مشکل بینایی داشته است؟

بیشتر بخوانید:اختلال طیف اوتیسم(ASD) چیست و چه تفاوتی با اوتیسم دارد؟

منبع:mayoclinic