سندرم لاندو کلفنر (LKS)

سندرم لاندو-کلفنر (LKS) یک بیماری نادر مغزی است که باعث می شود کودکان توانایی صحبت کردن و درک زبان خود را از دست بدهند. کودکان مبتلا به LKS در طول خواب فعالیت مغزی غیرطبیعی دارند و بسیاری نیز تشنج را تجربه می کنند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است LKS را با دارو، گفتار درمانی و رفتار درمانی درمان کنند.


سندرم Landau-Kleffner (LKS) چیست؟


سندرم Landau-Kleffner وضعیتی است که با ایجاد تشنج و از دست دادن یا کاهش مهارت های گفتاری و زبانی بر مغز شما تأثیر می گذارد. کودکان مبتلا به LKS سیگنال های الکتریکی غیر طبیعی در مغز خود دارند که بر توانایی آنها در درک زبان و صحبت کردن تأثیر می گذارد.

سندرم Landau-Kleffner چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

LKS معمولاً کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد و از سن ۳ تا ۸ سالگی شروع می شود. اما کودکان ۲ ساله و همچنین نوجوانان ممکن است این عارضه را داشته باشند. پسران بیشتر از دختران به LKS مبتلا می شوند.

LKS چگونه بر فرزند من تأثیر می گذارد؟

اگر فرزند شما مبتلا به LKS باشد، ممکن است توانایی خود را در صحبت کردن و درک زبان ( آفازی ) از دست بدهد. این می تواند به سرعت یکباره یا به آرامی اتفاق بیفتد. بسیاری از کودکان مبتلا به LKS – حدود ۷۰٪ – نیز تشنج دارند ، اغلب در هنگام خواب .

بیشتر بخوانید: فلج بل را چگونه میتوان تشخیص داد؟

آیا سندرم لاندو کلفنر همان اوتیسم است؟


سندرم لاندو-کلفنر اوتیسم نیست . اما تشخیص سندرم Landau-Kleffner در مقابل اوتیسم می تواند چالش برانگیز باشد زیرا علائم آنها مشابه است. اغلب، نوار مغزی گرفته شده در زمانی که کودک شما بیدار است و زمانی که کودک شما در خواب است، می تواند بین این دو حالت تمایز قائل شود.

آیا سندرم Landau-Kleffner نام دیگری دارد؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی گاهی اوقات این وضعیت را آفازی اکتسابی همراه با صرع می نامند .

سندرم Landau-Kleffner چقدر شایع است؟

سندرم Landau-Kleffner نادر است، اما محققان مطمئن نیستند که دقیقا چند نفر به آن مبتلا هستند.


علت سندرم لاندو کلفنر چیست؟


هیچ دلیلی در اکثر کودکان مبتلا به LKS یافت نمی شود. با این حال، حدود ۲۰٪ از کودکان مبتلا به LKS تغییرات (جهش) در ژن GRIN2A خود دارند . کودکان این جهش را از یکی از والدین خود به ارث می برند. اما همه افراد مبتلا به این تغییر ژنتیکی به LKS مبتلا نمی شوند. برخی از کودکان مبتلا به LKS دارای جهش در ژن های دیگر هستند. آنها ممکن است اولین فردی در خانواده خود باشند که دارای این جهش هستند که به عنوان جهش de novo شناخته می شود.

محققان بر این باورند که این جهش‌های ژنی باعث می‌شود سیگنال‌های الکتریکی در مغزشان اشتباه شود. این سیگنال های غیر طبیعی می توانند علائم LKS را ایجاد کنند.

محققان همچنین در حال مطالعه هستند که آیا ارتباطی بین LKS و سیستم ایمنی وجود دارد یا خیر . یک پاسخ خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی به سلول های بدن حمله می کند ممکن است به LKS کمک کند.

بیشتر بخوانید: سندرم رت چیست؟(Rett syndrome)،اخلال نافذ رشد


علائم سندرم لاندو کلفنر چیست؟


همه کودکان مبتلا به LKS علائم مشابهی ندارند. اگر فرزند شما LKS دارد، ممکن است به نظر برسد که صدای شما را نمی شنود. آنها ممکن است در درک آنچه شما و دیگران به آنها می گویید مشکل داشته باشند. آنها همچنین ممکن است تاخیرهای رشدی جدید ، تفاوت های فکری یا ناتوانی های یادگیری داشته باشند. گاهی اوقات، این مشکلات زبانی می تواند باعث شود کودک شما احساس ناامیدی کند و باعث علائم رفتاری مانند بی قراری، عدم توجه، فوران خشم یا کنشگری شود.

کودکان مبتلا به LKS ممکن است:

  • قادر به صحبت کردن نیست.
  • احتمال دارد تشنج داشته باشد.
  • احتمال ابتلا به اختلالات رفتاری (مانند اختلال کم توجهی-بیش فعالی ) بیشتر است.


ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی چگونه سندرم لاندو-کلفنر را تشخیص می دهند؟


کودکان مبتلا به LKS معمولاً قبل از شروع LKS به نقاط عطف رشد معمولی کودک می رسند. ممکن است متوجه شوید که فرزندتان در صحبت کردن مشکل دارد. یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک شما ممکن است علائمی را در طول ویزیت کودک خوب متوجه شود.

LKS برای تشخیص چالش برانگیز است. هر گونه تغییر رفتاری که در کودک خود مشاهده کرده اید به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بگویید.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از چه آزمایش هایی برای تشخیص LKS استفاده می کنند؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک شما ممکن است یک نوار مغزی (EEG) را برای اندازه گیری تکانه های الکتریکی در مغز کودک شما توصیه کند. این آزمایش بدون درد به پزشک اجازه می دهد تا فعالیت مغزی کودک شما را بررسی کند.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است این آزمایش را در زمانی که کودک شما خواب است و دوباره زمانی که او بیدار است انجام دهند. به طور معمول، امواج مغزی کودک شما با ورود به مراحل اولیه خواب کند می شود. هنگامی که آنها وارد فاز خواب حرکت سریع چشم (REM) می شوند، امواج مغزی آنها فعال تر می شود. اما EEG در کودکان مبتلا به LKS اغلب سطوح مداوم فعالیت غیرطبیعی امواج مغزی را در تمام مراحل خواب نشان می دهد.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک شما نیز ممکن است توصیه کند:

  • شنوایی سنجی ( تست شنوایی ).
  • MRI مغز آنها (برای رد تومور مغزی ).
  • ارزیابی توسط روانشناس

بیشتر بخوانید: رباط جانبی خارجی زانو(LCL)،آسیب و پارگی لیگامان


ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی چگونه سندرم لاندو کلفنر را درمان می کنند؟


ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از دارو، گفتار درمانی و رفتار درمانی برای درمان کودکان مبتلا به LKS استفاده می کنند. هرچه گفتار درمانی زودتر شروع شود، شانس کودک شما برای بازیابی مهارت های زبانی بیشتر است. گاهی اوقات، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی رژیم کتوژنیک را برای صرع توصیه می کنند.پ

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از چه داروهایی برای درمان LKS استفاده می کنند؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است تجویز کند:

  • داروهای ضد تشنج برای کنترل تشنج.
  • کورتیکواستروئیدها برای کاهش پاسخ سیستم ایمنی.


کلینیک کاردرمانی،گفتاردرمانی و توانبخشی توان افزا اصفهان،با کادر مجرب و حرفه ای در زمینه های تشخیص،
درمان و بهبود انواع اختلالات،ناهنجاری ها و آسیب های جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان،
در خدمت شما هموطنان عزیز از سراسر کشور میباشد.

شماره تماس جهت نوبت دهی و مشاوره رایگان: ۰۹۳۰۳۱۲۶۴۷۵

آدرس: اصفهان؛ خیابان رزمندگان، روبروی خیابان شهید کاظمی، نبش کوچه ۲۷

اینستاگرام کلینیک تخصصی توان افزا: (اینجا کلیک کنید)


آیا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از جراحی برای درمان LKS استفاده می کنند؟


به ندرت، جراحان چندین تراکنش زیر پیال را انجام می دهند. این قطعی نیست که آیا این جراحی مغز مزایای ثابت شده ای دارد یا خیر. مزایا و خطرات باید پس از ارزیابی کامل قبل از جراحی به دقت در نظر گرفته شوند.

چه مدت پس از درمان سندرم لاندو-کلفنر فرزندم بهبود می یابد؟

هیچ راه درستی برای درمان LKS وجود ندارد. ممکن است کودک شما با گفتار درمانی و سایر درمان ها بهبود یابد. اما در برخی موارد ممکن است به درمان پاسخ ندهند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما پیشرفت فرزند شما را بررسی می کند و در صورت لزوم درمان او را تنظیم می کند.

بیشتر بخوانید: آسیب رباط صلیبی خلفی زانو(PCL)،تشخیص و درمان آن


آیا سندرم لاندو کلفنر قابل درمان است؟


برخی از کودکان توانایی صحبت کردن و درک زبان خود را دوباره به دست می آورند. برخی دیگر ممکن است تا حدی مهارت های زبانی خود را بازیابی کنند. کودکانی که بعد از ۶ سالگی علائم خود را نشان می دهند و بلافاصله گفتار درمانی را شروع می کنند، بهترین شانس برای بهبود را دارند. تشنج اغلب در بزرگسالی متوقف می شود.

اگر فرزندم LKS داشته باشد چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا کودک شما از LKS بهبود یابد. ممکن است در طول زمان پیشرفت هایی را مشاهده کنید، یا ممکن است فرزندتان پس از پیشرفت مهارت های زبانی خود را از دست بدهد (عود). ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است کلاس های آموزش ویژه یا یادگیری زبان اشاره را برای کمک به رفع نیازهای فرزندتان توصیه کند.


چگونه می توانم خطر ابتلا به سندرم Landau-Kleffner را در فرزندم کاهش دهم؟

LKS یک اختلال ژنتیکی است . هیچ کاری نمی توانید انجام دهید تا خطر ابتلا به سندرم Landau-Kleffner را کاهش دهید.


چگونه از فرزندم مبتلا به سندرم لاندو کلفنر مراقبت کنم؟


دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را برای کمک به حفظ سلامت کودک خود دنبال کنید. در مورد علائم جدیدی که فرزندتان دارد به آنها اطلاع دهید تا بتوانند فوراً تحت درمان قرار گیرند.

یادداشتی از کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی توان افزا

سندرم Landau-Kleffner باعث می شود کودکان با رشد معمولی توانایی خود را در صحبت کردن و درک زبان از دست بدهند. کودکان مبتلا به LKS در هنگام خواب فعالیت مغزی غیرطبیعی دارند و اغلب دچار تشنج می شوند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است LKS را با دارو و گفتار درمانی درمان کنند. با گذشت زمان و درمان، کودکان ممکن است توانایی های زبانی خود را بازیابند.

بیشتر بخوانید: پارگی رباط جانبی داخلی زانو(MCL) چگونه رخ میدهد؟

منبع:clevelandclinic