پارگی MCL زانو

پارگی MCL یک آسیب شایع زانو است. اغلب برای افرادی اتفاق می افتد که ورزش هایی مانند فوتبال، بسکتبال و اسکی انجام

می دهند. پارگی های MCL اغلب بدون جراحی درمان می شوند، اگرچه گزینه های جراحی نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید:دمانس عروقی در بزرگسالان چگونه ظاهر میشود؟

پارگی MCL(رباط جانبی داخلی زانو) چیست؟


پارگی MCL آسیب به رباط جانبی داخلی است، که یک رباط اصلی است که در سمت داخلی زانوی شما قرار دارد. پارگی می تواند جزئی باشد (برخی الیاف در رباط پاره شده است) یا کامل (رباط به دو تکه شده است). رباط یک نوار بافت سخت است که یک استخوان را به استخوان دیگر متصل می کند یا اندام ها را در جای خود نگه می دارد.

MCL(رباط جانبی داخلی زانو) چیست؟


زانوهای شما از استخوان، رباط، تاندون و غضروف تشکیل شده است. رباط جانبی داخلی (MCL) در سمت داخلی زانوی شما قرار دارد و طول آن ۸ تا ۱۰ سانتی متر است. استخوان ران شما (فمور) را به استخوان ساق پا (درشت نی) متصل می کند. MCL شما همچنین قدرت و ثبات مفصل زانو را فراهم می کند. این یکی از چهار رباط اصلی زانوی شماست. سه رباط اصلی دیگر عبارتند از:

  • رباط صلیبی قدامی (ACL) .
  • رباط جانبی جانبی (LCL ) .
  • رباط متقاطع خلفی (PCL ) .

کلمه “medial” به معنای “به سمت وسط یا مرکز” است. هنگامی که به رباط ها اشاره می شود، “ضمیمه” به این معنی است که رباط در یک طرف مفصل قرار دارد. رباط جانبی داخلی به این دلیل نامگذاری شده است که رباط در سمت داخلی زانوی شما قرار دارد (نزدیک به “خط وسط” بدن شما) و در کنار مفصل زانو شما قرار دارد.

آیا انواع مختلفی از پارگی های MCL وجود دارد؟


ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما پارگی MCL شما را به عنوان یکی از سه درجه زیر توصیف می کند:

  • درجه ۱ : پارگی درجه ۱ MCL یک پارگی خفیف است که در آن کمتر از ۱۰ درصد الیاف رباط پاره شده و زانوی شما هنوز ثابت است. اگر پارگی درجه ۱ داشته باشید، احتمالاً کمی حساسیت و درد خفیف خواهید داشت.
  • درجه ۲ : پارگی درجه ۲ MCL یک پارگی متوسط ​​است که در آن MCL شما تا حدی پاره شده است – معمولاً قسمت سطحی MCL شما. زانوی شما احتمالاً وقتی با دست حرکت می‌کند شل می‌شود و احتمالاً درد و حساسیت شدید در قسمت داخلی زانوی خود خواهید داشت.
  • درجه ۳ : پارگی درجه ۳ MCL پارگی شدیدی است که در آن MCL شما به طور کامل پاره می شود – هم قسمت سطحی و هم قسمت عمیق. زانوی شما احتمالاً بسیار ناپایدار و شل خواهد بود و احتمالاً درد و حساسیت شدید را تجربه خواهید کرد. اگر کسی پارگی MCL درجه ۳ داشته باشد، معمول است که سایر آسیب‌های زانو، به ویژه آسیب به رباط صلیبی قدامی (ACL) داشته باشد.

چه کسانی در معرض پارگی MCL هستند؟این آسیب چقدر شایع است؟


هر کسی در هر سنی ممکن است پارگی MCL را تجربه کند. پارگی MCL یک آسیب شایع برای ورزشکاران است، به ویژه آنهایی که ورزش هایی مانند فوتبال، راگبی، بسکتبال و اسکی انجام می دهند.

پارگی MCL نسبتاً رایج است. پارگی MCL شایع ترین آسیب رباط زانو است و تقریباً ۴۰٪ از تمام آسیب های زانو MCL را شامل

می شود.

بیشتر بخوانید:خام حرکتی یا کلامزی چه نشانه هایی دارد؟

علائم پارگی MCL چیست؟



علائم پارگی MCL می تواند بر اساس شدت پارگی شما متفاوت باشد. اگر MCL (رباط جانبی داخلی) شما پاره شده باشد، ممکن است علائم و نشانه های زیر را تجربه کنید:

  • شنیدن صدای ترکیدن در زمان آسیب دیدگی.
  • تجربه درد در زانو .
  • حساسیت در امتداد قسمت داخلی زانوی شما.
  • داشتن سفتی و تورم در زانو .
  • احساس می کنید که اگر زانویتان را فشار دهید، «از بین می رود».
  • احساس قفل شدن یا گرفتن مفصل زانو هنگام استفاده از آن.

آیا هنوز می توانید با MCL پاره شده راه بروید؟


اگر پارگی درجه ۱ (خفیف) MCL دارید، احتمالاً همچنان می‌توانید در زمان آسیب راه بروید، اگرچه ممکن است دردناک باشد. پارگی درجه ۲ (متوسط) MCL می تواند راه رفتن را در زمان آسیب دشوار کند زیرا زانوی شما به اندازه معمول پایدار نخواهد بود. اگر پارگی MCL درجه ۳ (شدید) دارید، راه رفتن دشوار خواهد بود زیرا زانوی شما ناپایدار است و احتمالاً نمی خواهید راه بروید زیرا بسیار دردناک است. در بیشتر موارد، درمان پارگی های MCL شامل استفاده از عصا برای محدود کردن وزنی است که بر روی زانوی آسیب دیده خود وارد می کنید.

اگر زانوی خود آسیب دید، مهم است که فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید یا به نزدیکترین بیمارستان بروید، حتی اگر هنوز می توانید روی آن راه بروید.

علت پارگی MCL چیست؟


چرخش ناگهانی و شدید، چرخش و “برش” می تواند باعث پارگی MCL شود. ضربه مستقیم به سمت بیرونی زانوی شما نیز می تواند باعث پارگی MCL شود. پارگی MCL در افرادی که ورزش های خاصی مانند اسکی، فوتبال، بسکتبال و والیبال را انجام می دهند، شایع تر است.

شرایط زیر می تواند باعث پارگی MCL شود:

  • کاشت یک پا در زمین و تغییر جهت به زور (این کار در ورزش به «بریدن» معروف است).
  • وقتی چیزی یا شخصی به زانوی شما به سمت بیرونی آن ضربه می زند، مثلاً از تکل فوتبال.
  • چمباتمه زدن یا بلند کردن اجسام سنگین.
  • پس از یک پرش به طرز ناخوشایندی روی زانو فرود آمدید.
  • بیش از حد کشش (کشش بیش از حد) زانوی خود. این در اسکی رایج است.
  • فشار و استرس مکرر به زانوی شما، که باعث می شود MCL شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد (مانند یک باند لاستیکی کهنه شده).

بیشتر بخوانید:اختلال هماهنگی رشدی یا دیسپراکسی در کودکان

پارگی MCL چگونه تشخیص داده می شود؟



در بیشتر موارد، یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند با انجام یک معاینه فیزیکی روی زانو متوجه شود که آیا MCL شما پاره شده است یا خیر. اگر ارائه‌دهنده شما فکر می‌کند که ممکن است پارگی MCL داشته باشید، زانوی شما را خم می‌کند و روی آن فشار می‌آورد تا ببیند آیا زانوی شما شل شده است یا خیر. ارائه‌دهنده شما ممکن است از شما بخواهد که تحت آزمایش‌های تصویربرداری قرار بگیرید تا مطمئن شود که آسیب دیگری در زانوی خود ندارید و ببیند پارگی MCL شما چقدر شدید است.

چه آزمایشاتی برای تشخیص پارگی MCL انجام می شود؟



ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است از یک یا چند مورد از آزمایش های زیر برای تشخیص پارگی MCL استفاده کند:

  • معاینه فیزیکی : ارائه دهنده شما زانوی شما را معاینه می کند تا ببیند آیا با لمس در داخل زانو درد دارید یا خیر. آنها همچنین به MCL شما فشار (استرس) وارد می کنند تا ببینند شل است یا خیر، که اغلب به این معنی است که MCL شما پاره شده است.
  • MRI : MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) از یک آهنربای بزرگ، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تهیه تصاویر دقیق از اندام‌ها و استخوان‌ها استفاده می‌کند. MRI تست تصویربرداری انتخابی برای پارگی MCL است. این می تواند به ارائه دهنده شما کمک کند تا ببیند آیا آسیب بافت نرم دیگری در زانوی خود دارید یا خیر.
  • اولتراسوند : سونوگرافی از امواج صوتی برای گرفتن عکس از داخل بدن شما استفاده می کند. سونوگرافی می تواند به ارائه دهنده شما کمک کند تا ببیند پارگی MCL شما چقدر شدید است و آیا آسیب دیگری در زانوی خود دارید یا خیر.
  • اشعه ایکس : ارائه دهنده شما ممکن است از زانوی شما رادیوگرافی بگیرد تا مطمئن شود که استخوان شکسته یا آسیب دیگری در زانوی خود ندارید.

بیشتر بخوانید:فلج اِرب در نوزادان و کودکان چه مشکلاتی ایجاد میکند؟


کلینیک کاردرمانی،گفتاردرمانی و توانبخشی توان افزا اصفهان،با کادر مجرب و حرفه ای در زمینه های تشخیص،
درمان و بهبود انواع اختلالات،ناهنجاری ها و آسیب های جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان،
در خدمت شما هموطنان عزیز از سراسر کشور میباشد.

شماره تماس جهت نوبت دهی و مشاوره رایگان: ۰۹۳۰۳۱۲۶۴۷۵

آدرس: اصفهان؛ خیابان رزمندگان، روبروی خیابان شهید کاظمی، نبش کوچه ۲۷

 اینستاگرام کلینیک تخصصی توان افزا: (اینجا کلیک کنید)


پارگی MCL چگونه درمان می شود؟


اکثر افرادی که پارگی MCL دارند پس از درمان غیر جراحی بهبود می یابند. این به این دلیل است که MCL شما منبع خون خوبی دارد که باعث می شود پارگی شما راحت تر بهبود یابد. درمان غیر جراحی برای پارگی MCL می تواند شامل موارد زیر باشد:

استفاده از روش RICE (استراحت، یخ، فشرده سازی، ارتفاع) : روش RICE شامل استراحت دادن به زانو، بستن یخ روی زانو، بستن بانداژ الاستیک در اطراف زانو (فشرده سازی) و بالا بردن زانوی خود در هنگام استراحت است. روش RICE به کاهش درد و تورم کمک می کند.
مصرف مسکن‌ها : ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است مصرف مسکن‌ها ( داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAIDs ) را برای کمک به کاهش درد و تورم زانو توصیه کند.
استفاده از زانوبند : ممکن است ارائه‌دهنده شما از شما بخواهد که یک زانوبند بپوشید که مانع از حرکت زانوی شما به سمت دیگر شود تا MCL شما بهبود یابد.
استفاده از عصا : ممکن است پزشک از شما بخواهد که از عصا برای راه رفتن استفاده کنید تا بتوانید وزنی را که روی زانوی آسیب دیده خود وارد می‌کنید محدود کنید.
انجام کاردرمانی : ارائه دهنده شما به احتمال زیاد از شما می خواهد تمرینات کاردرمانی را برای بهبود قدرت و دامنه حرکتی زانو انجام دهید. ورزش ممکن است شامل تقویت عضلات ران، دوچرخه سواری و انجام تمرینات مقاومتی باشد. اگر پارگی MCL دارید و ورزش می کنید، تیم مراقبت های بهداشتی شما را متناسب با انواع حرکات ورزشی که انجام می دهید تنظیم می کند.
در حالی که درمان غیرجراحی در درمان پارگی های MCL بسیار موثر است، ورزشکاران حرفه ای ممکن است بخواهند به دلیل استرس و فشاری که در بازگشت به ورزش خود روی زانو وارد می کنند، تحت عمل جراحی قرار بگیرند تا پارگی خود را رفع کنند. اگر همزمان پارگی MCL و سایر آسیب‌های زانو دارید، احتمالاً باید برای رفع آسیب‌های خود تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

اگر نیاز به جراحی برای پارگی MCL خود دارید، جراح شما یا قسمت پاره شده MCL را مجدداً وصل می کند یا با استفاده از پیوند MCL را بازسازی و یا تقویت می کند. پیوند MCL را می توان با تکه ای از بافت از جای دیگر بدن شما، مانند تاندون های همسترینگ، یا از یک اهدا کننده، ساخت. جراح شما احتمالاً از برش های کوچک (برش) روی زانوی داخلی شما برای انجام جراحی MCL شما استفاده می کند.

زمان بهبودی پس از جراحی MCL به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

شدت پارگی MCL شما.
نوع جراحی که داشتید
اگر قسمت های دیگر زانوی خود را نیز جراحی کرده اید.
سن و سلامت کلی شما
بازیابی جراحی MCL اغلب شامل کاردرمانی برای افزایش قدرت و دامنه حرکتی زانو است.

آیا پارگی MCL به خودی خود بهبود می یابد؟

پارگی درجه ۱ MCL (پارگی جزئی) معمولاً با استراحت در عرض یک تا سه هفته خود به خود بهبود می یابد. پارگی های گرید ۲ و درجه ۳ MCL که شدیدتر هستند، برای بهبود نیاز به درمان مناسب دارند که می تواند شامل استراحت، بستن زانوبند و انجام کاردرمانی باشد. اگر زانوی خود آسیب دید، در اسرع وقت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

آیا پارگی MCL نیاز به جراحی دارد؟

اکثر پارگی های MCL بدون جراحی به خوبی بهبود می یابند. با این حال، اگر در کنار پارگی MCL آسیب های دیگری به زانو دارید، احتمالاً باید تحت عمل جراحی قرار بگیرید. ورزشکاران حرفه ای ممکن است نیاز به جراحی برای رفع پارگی MCL خود داشته باشند تا از مشکلات بعدی MCL در هنگام بازگشت به ورزش خود جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید:آتاکسی یا مشکلات مخچه ای چه علائمی دارد؟


عوامل خطر پارگی MCL چیست؟


اگر ورزش‌های خاصی مانند فوتبال، فوتبال یا اسکی انجام می‌دهید و یا قبلاً دچار پارگی MCL شده‌اید، احتمالاً پارگی MCL را تجربه خواهید کرد.

برای جلوگیری از پارگی MCL چه کاری می توانم انجام دهم؟

در حالی که همه پارگی های MCL قابل پیشگیری نیستند، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر پارگی MCL خود انجام دهید. تمرینات تعادلی، قدرتی و قدرتی که بر روی عضلات ران و لگن تمرکز دارند، می توانند به کاهش خطر پارگی MCL کمک کنند. نشان داده شده است که در بازیکنان خط‌دار فوتبال، بریس‌ها از آسیب‌دیدگی MCL جلوگیری می‌کنند.


پیش آگهی (چشم انداز) پارگی MCL چیست؟


پارگی های MCL معمولاً به خوبی بهبود می یابند اگر به درستی درمان شوند. عوارض ناشی از پارگی MCL نادر است. اکثر ورزشکارانی که پارگی MCL را تجربه می کنند، می توانند پس از بهبود آسیب به ورزش خود بازگردند.

بهبودی کامل از پارگی MCL چقدر طول می کشد؟

مدت زمان بهبودی کامل از پارگی MCL به شدت پارگی بستگی دارد. پارگی درجه ۱ (خفیف) MCL معمولاً در عرض یک تا سه هفته بهبود می یابد. پارگی MCL درجه ۲ (متوسط) معمولاً چهار تا شش هفته طول می کشد تا با درمان بهبود یابد. پارگی درجه ۳ (شدید) MCL می تواند شش هفته یا بیشتر طول بکشد تا با درمان بهبود یابد. اگر برای رفع پارگی MCL خود تحت عمل جراحی قرار می گیرید، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد.

بیشتر بخوانید:هانتینگتون یک اختلال مغزی ژنتیکی


در صورت پارگی MCL چگونه از خودم مراقبت کنم؟


حتماً دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را برای درمان دنبال کنید، از جمله دستورالعمل های کاردرمانگر. به تمرینات کاردرمانی خود متعهد شوید و داروهای خود را طبق تجویز ارائه دهنده خود مصرف کنید. هرچه برنامه درمانی خود را با دقت بیشتری دنبال کنید، MCL شما زودتر بهبود می یابد.

چه زمانی باید به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنم؟

اگر زانوی خود آسیب دید، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید. آنها باید آسیب را ارزیابی کنند تا ببینند چقدر شدید است، تورم را کاهش دهند و یک برنامه درمانی تعیین کنند.

چه سوالاتی باید از پزشکم بپرسم؟

اگر پارگی MCL دارید، پرسیدن سوالات زیر از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند مفید باشد:

  • چه نوع پارگی MCL دارم؟
  • گزینه های درمان من چه هستند؟
  • پیش بینی می کنید چقدر طول می کشد تا بهبودی پیدا کنم؟
  • چه داروهایی مصرف کنم؟
  • آیا باید به متخصص مراجعه کنم؟
  • آیا باید به متخصص پزشکی ورزشی مراجعه کنم؟
  • چه زمانی می توانم به ورزش خود بازگردم؟
  • مزایا و معایب جراحی برای ترمیم پارگی MCL چیست؟

یادداشتی از کلینیک کاردرمانی توان افزا


اگرچه ناتوانی در انجام ورزش می تواند ناراحت کننده باشد، پارگی MCL فقط به طور موقت شما را از انجام ورزش و انجام فعالیت هایی که دوست دارید باز می دارد. بهبودی پس از پارگی MCL به تمایل شما برای پیروی از برنامه درمانی تیم مراقبت های بهداشتی خود بستگی دارد که احتمالاً شامل استراحت، استفاده از عصا و متعهد شدن به کاردرمانی است. هرچه بیشتر به برنامه درمانی خود متعهد شوید، MCL شما بهتر می تواند بهبود یابد.

بیشتر بخوانید:پاچنبری چیست؟مهمترین بدشکلی مادرزادی پا نوزادان

منبع:clevelandclinic