دمانس عروقی(Vascular Dementia)

دمانس عروقی که به نام زوال عقل چند انفارکتی نیز شناخته می شود، دومین علت شایع زوال عقل در افراد مسن است. از آنجایی که این بیماری مشخصات کمتری نسبت به آلزایمر دارد، بسیاری از مردم زمانی که فراموشی مشکل ساز می شود به زوال عقل عروقی مشکوک نمی شوند. همچنین تشخیص آن دشوار است، بنابراین تشخیص دقیق چند نفر از زوال عقل عروقی دشوار است. برآوردهای کنونی ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد زوال عقل در افراد مسن را به زوال عقل عروقی نسبت می دهند.

تعیین علت اصلی می تواند به تعیین بهترین برنامه اقدام کمک کند. اگر زوال عقل عروقی باشد، برخی تغییرات سبک زندگی

می تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند. کلینیک توان افزا نگاهی به زوال عقل عروقی، علل، علائم و پیش آگهی آن دارد.

بیشتر بخوانید:خام حرکتی یا کلامزی چه نشانه هایی دارد؟

دمانس عروقی چیست؟

در مقایسه با بیماری آلزایمر ، که زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های عصبی مغز تجزیه می‌شوند، زوال عقل عروقی زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از مغز خون کافی برای حمل اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نکند.

اگرچه آنها به روش های مختلف رخ می دهند، اما ممکن است هم زوال عقل عروقی و هم بیماری آلزایمر داشته باشیم . هر چند ناامیدکننده به نظر می رسد، دلایل زیادی برای کنترل عوامل خطری که در زوال عقل عروقی نقش دارند وجود دارد. اجازه دادن به شرایط بدون مداخله می تواند بیماری آلزایمر را بدتر کند.

بیشتر بخوانید:اختلال هماهنگی رشدی یا دیسپراکسی در کودکان

چه چیزی باعث دمانس عروقی میشود؟

زوال عقل عروقی زمانی رخ می دهد که عروقی که خونرسانی به مغز می کنند مسدود یا باریک می شوند. سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که جریان خون حامل اکسیژن به مغز به طور ناگهانی قطع شود. با این حال، همه افراد مبتلا به سکته مغزی دچار زوال عقل عروقی نمی شوند.

زوال عقل عروقی می تواند در طول زمان و با انباشته شدن سکته های “بی صدا” رخ دهد. اغلب اوقات، زوال عقل عروقی تنها زمانی توجه را به خود جلب می کند که تأثیر سکته های متعدد به ناتوانی قابل توجهی اضافه شود. اجتناب و کنترل عوامل خطر مانند دیابت، فشار خون بالا، سیگار کشیدن و کلسترول بالا می تواند به کاهش خطر زوال عقل عروقی کمک کند.

تشخیص زودهنگام این بیماری همچنین به محدود کردن تأثیر و شدت زوال عقل عروقی کمک می کند. تشخیص زودهنگام مستلزم آگاهی از عوامل خطر و مهمتر از آن، تلاش برای تحت کنترل نگه داشتن آنها است. هر کسی که مشکوک به زوال عقل عروقی است باید با پزشک خود صحبت کند.

بیشتر بخوانید:فلج اِرب در نوزادان و کودکان چه مشکلاتی ایجاد میکند؟

علائم دمانس عروقی چیست؟

علائم زوال عقل عروقی بستگی به این دارد که چه قسمتی از مغز تحت تأثیر قرار گرفته و تا چه اندازه است. مانند بیماری آلزایمر، علائم زوال عقل عروقی اغلب برای مدت طولانی خفیف است. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• مشکلات حافظه کوتاه مدت
  • سرگردانی یا گم شدن در محیط آشنا
  • خندیدن یا گریه کردن در زمان های نامناسب
  • مشکل در تمرکز، برنامه ریزی یا پیگیری فعالیت ها
  • مشکل در مدیریت پول
  • ناتوانی در پیروی از دستورالعمل ها
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده
  • توهم یا هذیان

علائمی که ناگهان بدتر می شوند اغلب نشانه سکته مغزی هستند. پزشکان برای تشخیص زوال عقل عروقی به دنبال علائمی هستند که در مراحل قابل توجه پیشرفت می کنند. در مقایسه، آلزایمر با سرعت آهسته و پیوسته پیشرفت می کند. سرنخ دیگر اختلال در هماهنگی یا تعادل است. در زوال عقل عروقی، مشکلات راه رفتن یا حفظ تعادل ممکن است زودتر اتفاق بیفتد. در بیماری آلزایمر، این علائم معمولاً در اواخر بیماری ظاهر می شوند.

بیشتر بخوانید:آتاکسی یا مشکلات مخچه ای چه علائمی دارد؟

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به دمانس عروقی هستند؟

برخی از عوامل خطر برای زوال عقل عروقی را می توان مدیریت کرد. دیگران، مانند سن و جنسیت، نمی توانند. در میان همه عوامل، فشار خون بالا بیشترین خطر را دارد. زوال عقل عروقی تقریباً هرگز بدون آن رخ نمی دهد.

به همین ترتیب، خطر بالای سکته با خطر زوال عقل عروقی همراه است. تصور می شود که یک چهارم تا یک سوم سکته ها منجر به درجاتی از زوال عقل می شود. افرادی که سیگار می کشند، مقادیر بیش از حد الکل مصرف می کنند، دیابت یا بیماری قلبی دارند نیز میزان بیشتری از این بیماری را دارند.

زوال عقل عروقی بیشتر در افراد بین ۶۰ تا ۷۵ سال رخ می دهد. به نظر می رسد مردان نسبت به زنان آسیب پذیرتر هستند و این بیماری بیشتر از نژادهای دیگر آفریقایی-آمریکایی ها را تحت تأثیر قرار می دهد. افرادی که سن، جنس یا نژاد آنها را در معرض خطر زوال عقل عروقی قرار می دهد، دلایل بسیار بیشتری برای مدیریت عوامل خطر در کنترل خود دارند.

بیشتر بخوانید:هانتینگتون یک اختلال مغزی ژنتیکی

دمانس عروقی چگونه درمان میشود؟

در حال حاضر، هیچ درمان موجود نمی تواند آسیب زوال عقل عروقی را پس از وقوع ترمیم کند. با این وجود، تشخیص دانش مهم و فرصتی برای جلوگیری از آسیب بیشتر فراهم می کند.

پیشگیری معمولاً شامل کنترل فشار خون بالا از طریق ورزش، رژیم غذایی و دارو است. در مورد دیابت در صورت وجود همین امر صدق می کند. بیماران باید سیگار را ترک کنند و مصرف الکل را محدود کنند.

اگرچه گزینه‌های پزشکی محدود هستند، مداخلات رفتاری مانند سرنخ‌ها و یادآوری‌ها می‌توانند کیفیت زندگی را برای همه افراد درگیر بهبود بخشد. اعضای خانواده و دوستان می توانند یادداشت هایی را در مکان های قابل مشاهده در اطراف خانه با برنامه های روزانه و دستورالعمل های نحوه استفاده از اقلام اساسی قرار دهند. افزایش ارتباطات، یادآوری به فرد مبتلا به زوال عقل عروقی چه روزی است، کجا زندگی می‌کند و در خانواده چه می‌گذرد، می‌تواند به حفظ ارتباط او با اینجا و اکنون کمک کند.

بیشتر بخوانید:پاچنبری چیست؟مهمترین بدشکلی مادرزادی پا نوزادان

پیش آگهی برای افراد مبتلا به دمانس عروقی

اگر شرایطی که باعث زوال عقل عروقی می شود درمان نشود، پیش آگهی خوب نیست. فرد مبتلا به زوال عقل عروقی ممکن است برای دوره های زمانی بهبود یابد تا زمانی که سکته مغزی دیگر عملکرد مغز، حافظه و استقلال بیشتری را از بین ببرد. در نهایت، دمانس عروقی درمان نشده معمولاً به مرگ ناشی از سکته مغزی، بیماری قلبی یا عفونت ختم می شود.

اگرچه زوال عقل عروقی یک بیماری جدی است، اما تشخیص زودهنگام آن و جلوگیری از آسیب بیشتر بهترین دارو است. افراد مبتلا به زوال عقل عروقی می توانند با پزشکان و خانواده خود برای تشخیص و مدیریت این بیماری همکاری کنند.

بیشتر بخوانید:اختلال وسواس فکری-عملی یا OCD چگونه تشخیص داده میشود؟

منبع:webmd