بسیاری از افراد با افزایش سن دچار سفت شدن مفاصل می شوند. برخی دیگر ممکن است به دلیل شرایط پزشکی و انتخاب شیوه زندگی دچار سفتی مفاصل شوند. گاهی اوقات، افراد می توانند سفتی مفاصل را در خانه درمان کنند.

بسیاری از افرادی که سفتی مفاصل را تجربه می کنند، پس از نشستن طولانی مدت یا پس از اولین بیدار شدن از خواب، آن را احساس می کنند. برخی از افراد ناراحتی خفیفی را تجربه می کنند که پس از حرکت مجدد از بین می رود. برخی دیگر متوجه می شوند که سفتی بیشتر طول می کشد و ناراحت کننده تر است.

در شرایط شدیدتر، مفاصل سفت ممکن است بر تحرک فرد تأثیر بگذارد. افراد ممکن است در آوردن وزن بر روی مفاصل خود مشکل داشته باشند، یا ممکن است در ایستادن یا راه رفتن مشکل داشته باشند.

علل ایجاد خشکی و سفتی مفاصل

اکثر افراد در برخی مواقع سفتی مفاصل را تجربه می کنند، اما دلایل ناراحتی ممکن است بر اساس عوامل مختلفی متفاوت باشد. برخی از علل شدیدتر از سایرین هستند.

دلایل سفت شدن مفاصل عبارتند از:

حالت خوابیدن

بسیاری از اوقات نحوه خوابیدن افراد در شب می تواند به سفتی مفاصل کمک کند.

وقتی فردی به گونه ای نمی خوابد که ستون فقرات را در یک راستا قرار دهد و گردن خود را در وضعیت خنثی نگه دارد، ممکن است با احساس سفتی یا درد از خواب بیدار شود.

افرادی که به پهلو می خوابند ممکن است بخواهند از دراز کشیدن به پهلوی خاصی اجتناب کنند، اگر در حال حاضر احساس سفت شدن دارند. استفاده از انواع بالش ها در اطراف بدن می تواند به حفظ وضعیت خواب مناسب برای استراحت شبانه و سفتی کمتر مفاصل کمک کند.

زمان روز

علاوه بر وضعیت خواب، تحقیقات نشان می دهد که سفتی مفاصل در صبح زمانی که فرد برای اولین بار از خواب بیدار می شود، به دلیل ارتباط بین التهاب و ساعت شبانه روزی فرد، شدیدتر است. این احتمال در موارد سفتی مفاصل ناشی از آرتریت روماتوئید بیشتر است.

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه خواب ضعیف ممکن است باعث بدتر شدن ناراحتی مفاصل در شب شود. این به نوبه خود به خواب ضعیف کمک می کند. به همین دلیل، افرادی که شرایطی مانند آرتریت دارند ممکن است برای استراحت کافی در شب تلاش کنند.

سن

افراد مسن ممکن است مفاصل سفت تری را صرفاً به دلیل استفاده در طول عمر داشته باشند. با گذشت زمان، دامنه حرکت مفصل فرد محدودتر می شود . همچنین ممکن است فرد کمتر انعطاف پذیر شود.

غضروف ، که بالشتکی است که از اتصال بین استخوان های فرد محافظت می کند، نیز شروع به فرسودگی می کند. این باعث التهاب می شود و می تواند منجر به آرتریت شود.

چاقی

هنگامی که فردی اضافه وزن دارد، وزن او بیشتر از وزنی است که پزشکان برای قد او سالم می دانند. رایج ترین روش برای اندازه گیری این شاخص با استفاده از شاخص توده بدن (BMI) است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، BMI را بالاتر از به عنوان اضافه وزن، بالاتر از ۳۰ به عنوان چاق و بالاتر از ۴۰ به عنوان چاق شدید.

هنگامی که بدن وزن اضافی را حمل می کند، این وزن فشار اضافی بر مفاصل وارد می کند. علاوه بر این، سلول های چربی می توانند پروتئین هایی را در بدن آزاد کنند که می تواند باعث التهاب شود. هر دوی این عوامل با هم ممکن است منجر به آرتریت شوند که می تواند باعث سفتی مفاصل شود.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که اضافه وزن ممکن است باعث ایجاد انواع مشکلات متابولیک در بدن شود که ممکن اس تاثیر منفی بر سلامت استخوان بگزارد.

رژیم غذایی

خوردن محصولات حیوانی و لبنیات نقشی در ایجاد شرایطی که می تواند باعث سفتی مفاصل مانند نقرس یا آرتریت شود.

هنگامی که افراد بیشتر از این غذاها و غذاهای گیاهی کمتری می خورند، ممکن است بیشتر مستعد سفتی مفاصل باشند.

پژهش که انتخاب برخی از انواع رژیم غذایی مدیترانه ای یا وگان ممکن است به کاهش سفتی کمک کند. به طور خاص، خوردن فیبر بیشتر، غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، چربی های سالم، پروبیوتیک ها، گیاهان و ادویه ها ممکن است مفید باشد.

اینستاگرام کلینیک تخصصی توان افزا : (اینجا کلیک کنید)

بورسیت

بورسیت زمانی ایجاد می شود که کیسه های ریز پر از مایع در مفاصل به نام بورسا ملتهب شوند. التهاب باعث درد و همچنین سفتی می شود.

بورسیت تقریباً در هر مفصلی ممکن است رخ دهد، اما در مفاصل بزرگتر شایع است ، مانند:

• شانه ها
  • باسن
  • زانو
  • مچ پا
  • آرنج

بورسیت معمولاً با استراحت خود به خود بهبود می یابد. فرد معمولاً باید فعالیت هایی را که باعث حرکت مفصل می شود کاهش دهد و برای مدت طولانی به مفصل استراحت دهد.

استراحت دادن به مفصل باعث بهبودی بورس ها می شود و باعث از بین رفتن درد و سفتی می شود.

آرتروز

استئوآرتریت یک نوع دژنراتیو آرتریت است که بر روی آن تأثیر می گذارد۳۲.۵ میلیون نفر در ایالات متحده. این نوع آرتریت به دلیل ساییدگی و پارگی است و بنابراین در افراد بالای ۶۵ سال بیشتر دیده می شود.

استئوآرتریت اغلب موارد زیر را تحت تأثیر قرار می دهد:

• انگشتان دست
  • باسن
  • زانو
  • گردن

همانطور که پیشرفت می کند می تواند باعث تورم و درد و همچنین صداهای ترک خوردگی با حرکت شود.

درمان‌ها معمولاً حول تسکین درد و کاهش تورم در مفاصل متمرکز می‌شوند. افرادی که آرتروز آنها به خصوص دردناک و ناتوان کننده است ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید (RA) یکی دیگر از آرتریت های رایج است که حدود 1.5 میلیون نفر را در ایالات متحده RA تحت تاثیر قرار می دهد که معمولاً در بزرگسالان بین ۳۰ تا ۶۰ سال ظاهر می شود.

RA یک اختلال خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی به مفاصل سالم حمله کند. افراد مبتلا به RA با حمله بدن به مفاصل درد و تورم را تجربه خواهند کرد.

هیچ درمانی برای RA وجود ندارد. درمان ها بر کاهش سرعت پیشرفت بیماری تمرکز دارند.

لوپوس

لوپوس یکی دیگر از بیماری های خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی به بافت های سالم مانند ماهیچه ها و مفاصل حمله کند. هنگامی که لوپوس به مفاصل حمله می کند، علائم عبارتند از :

• ورم
  • سفتی، سختی
  • درد

تشخیص لوپوس اغلب دشوار است زیرا بسیاری از علائم مشابه سایر شرایط پزشکی است. هیچ درمانی وجود ندارد و علائم با گذشت زمان بدتر می شوند.

درمان بر درمان علائم تمرکز دارد. درمان‌های موجود می‌تواند در کمک به افراد در یافتن تسکین علائم مؤثر باشد.

نقرس

نقرس یک آرتریت با شروع ناگهانی است که مردان را بیشتر از زنان مبتلا می کند. نقرس وضعیتی است که به سرعت ایجاد می شود و علائم آن گاهی یک شبه ظاهر می شود و اغلب در انگشت شست پا ظاهر می شود.

علائم:

• درد شدید
  • حساسیت شدید
  • مفاصل سفت
  • تورم و افزایش گرمای مفصل

نقرس می تواند در هر مفصلی ایجاد شود. نقرس معمولاً برای مدت کوتاهی ظاهر می شود و از بین می رود. افراد مبتلا به نقرس اغلب علائم را در طول زندگی خود روشن و خاموش می کنند.

درمان بر کاهش شدت علائم و کاهش سطح اسید اوریک در خون متمرکز است.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که باعث درد فرد در سراسر بدن می شود. این وضعیت همچنین شامل سفتی مفاصل به عنوان یکی از علائم آن است.

از آنجایی که افرادی که مبتلا به لوپوس یا آرتریت روماتوئید هستند ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری باشند، این افراد ممکن است در معرض خطر خاصی برای سفتی مفاصل باشند.

سرطان استخوان

در حالی که انواع مختلفی از سرطان استخوان وجود دارد، شایع ترین نوع آن استئوسارکوم است.

در حالی که سرطان اغلب باعث سفتی مفاصل نمی شود، ممکن است گاهی اوقات این کار را انجام دهد. وقتی فردی به دلیل سرطان استخوان مفاصل سفت می شود، معمولاً در بازوها و پاها قرار می گیرد.

درمان

بسیاری از داروهای بدون نسخه (OTC) و خانگی برای کمک به کاهش سفتی، درد و تورم مفاصل وجود دارد. یکی از انواع داروهای OTC که فرد می تواند مصرف کند، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) است داروهایی مانند ایبوپروفن (ادویل)، و همچنین مسکن‌های دیگر مانند استامینوفن (تیلنول).

برای افرادی که سفتی شدید مفاصل را در نتیجه شرایطی مانند آرتریت تجربه می کنند، تحقیقات اخیر هنوز NSAID ها را نشان می دهد.موثرتر از مواد افیونی مانند مورفین.

اگر علت درد مفاصل ناشناخته، ناگهانی یا با علائم دیگر همراه باشد، ضروری است که افراد با پزشک خود صحبت کنند.

درمان خانگی برای سفتی مفاصل

افراد همچنین می توانند درمان های خانگی را برای کاهش سفتی مفاصل همراه با سایر درمان هایی که پزشک توصیه یا تجویز کرده است، امتحان کنند.

درمان های خانگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• استفاده از کمپرس سرد و گرم
  • از دست دادن وزن اضافی
  • ورزش کردن
  • خوردن یک رژیم غذایی متعادل
  • مکمل ها مانند روغن ماهی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر سفتی مفاصل معمولاً اول صبح یا بعد از نشستن طولانی مدت اتفاق می‌افتد، نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. با این حال، اگر سفتی ناگهانی ظاهر شد یا بعد از چند روز از بین نرفت، باید با پزشک مشورت کنند.

افراد همچنین در صورت داشتن موارد زیر باید با پزشک خود صحبت کنند :

• تورم سریع
  • درد شدید
  • تغییر شکل مفاصل
  • قرمزی مفاصل که در لمس داغ است
  • از دست دادن تحرک در مفصل

سفتی مفاصل می تواند نشانه ای از یک مشکل مهم سلامتی باشد. افراد در صورت شک باید در مورد علائم خود با پزشک خود صحبت کنند.

خلاصه

بسیاری از افراد با افزایش سن دچار سفتی مفاصل می شوند. اغلب این سفتی پس از بلند شدن و حرکت در اطراف فرد از بین می رود. با این حال، افراد دیگر ممکن است سفتی مفاصل را در نتیجه یک بیماری زمینه‌ای تجربه کنند.

هر کسی که در مورد علت سفتی مفاصل خود شک دارد باید با پزشک خود صحبت کند تا به رد یا درمان یک بیماری زمینه‌ای بالقوه کمک کند. با درمان مناسب و برخی درمان های خانگی، فرد معمولاً می تواند سفتی مفاصل خود را تسکین دهد.

منبع: medicalnewstoday