خام حرکتی یا دست و پا چلفتی

اگر اغلب به اثاثیه برخورد کنید یا چیزهایی را رها کنید، ممکن است خودتان را دست و پا چلفتی تصور کنید. خام حرکتی به عنوان هماهنگی، حرکت یا عمل ضعیف تعریف می شود.

در افراد سالم، ممکن است یک مشکل جزئی باشد. اما در عین حال می تواند خطر تصادف یا صدمات جدی مانند ضربه مغزی را افزایش دهد.

بررسی مطالعات ۲۰۰۹ در ارتباط بین کنترل حرکتی و تفاوت‌های مغزی مرتبط با سن، شواهدی یافت شد که مشکلات مربوط به سیستم عصبی و عصبی عضلانی به مشکلات عملکرد حرکتی در بزرگسالان مسن‌تر کمک می‌کند.

این نشان می‌دهد که عملکرد مغز، از نحوه پردازش اطلاعات گرفته تا گفتن اینکه بدن شما چگونه حرکت کند، در هماهنگی نقش دارد.

اکثر مردم لحظات ناشیانه ای خواهند داشت و معمولاً جای نگرانی نیست. اما اگر در هماهنگی با مشکلات مداوم و ناگهانی روبرو هستید، یا اگر به طور جدی با سلامتی شما تداخل داشته باشد، می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد.

بیشتر بخوانید:فلج اِرب در نوزادان و کودکان چه مشکلاتی ایجاد میکند؟

چه عواملی باعث خام حرکتی میشود؟

اگر حواس‌تان پرت شده باشد یا از محیط اطرافتان بی‌اطلاع باشید، می‌تواند ناگهانی خام حرکتی ایجاد کند. اما اغلب، مشکلات ناگهانی با هماهنگی همراه با یک علامت دیگر می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی و زمینه ای باشد.

سکته

سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون در مغز تشکیل می‌شود و جریان خون را کاهش می‌دهد ( سکته مغزی ایسکمیک ) یا زمانی که یک رگ خونی ضعیف در مغز شما می‌ترکد و جریان خون را کاهش می‌دهد ( سکته مغزی هموراژیک ). این امر مغز شما را از اکسیژن محروم می کند و سلول های مغز شروع به مردن می کنند.

در طول سکته مغزی، برخی از افراد فلج یا ضعف عضلانی را تجربه می کنند که می تواند باعث هماهنگی ضعیف و سکندری شود.

اما خام حرکتی ناگهانی همیشه به معنای سکته نیست. با سکته مغزی، احتمالاً علائم دیگری نیز خواهید داشت. این شامل:

• لکنت زبان
  • احساس سوزن و سوزن در بازوها یا پاهای شما
  • ضعف یا بی حسی عضلانی
  • سرگیجه

ممکن است علائم مشابهی را در طول یک حمله ایسکمیک گذرا (TIA) یا یک سکته کوچک مشاهده کنید. TIA همچنین جریان خون به مغز را کاهش می دهد. این حملات معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد و باعث آسیب دائمی مغز نمی شود.

با این حال، اگر شما یا کسی که می شناسید علائم سکته مغزی را نشان می دهد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

تشنج

برخی از تشنج ها نیز می توانند علائمی ایجاد کنند که شبیه به خام حرکتی ناگهانی به نظر می رسند.

این اغلب در مورد تشنج های جزئی ، میوکلونیک و آتونیک پیچیده یا حملات قطره ای صدق می کند. تشنج‌های میوکلونیک و آتونیک باعث می‌شوند که فردی به طور ناگهانی زمین بخورد، گویی در حال زمین خوردن است. این علامت خام حرکتی محسوب نمی شود.

در تشنج های جزئی پیچیده، الگویی از اعمال و علائم وجود دارد. یک فرد معمولاً در حالی که در میانه یک فعالیت است، خیره می شود. سپس، آنها شروع به انجام یک فعالیت تصادفی می کنند مانند:

• زمزمه کردن
  • دست و پا زدن یا چیدن لباس هایشان
  • چیدن اشیا

تشنج های جزئی پیچیده ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشد و فرد هیچ خاطره ای از آنچه اتفاق افتاده است نخواهد داشت. دفعه بعد که تشنج رخ می دهد، معمولاً همان اقدامات تکرار می شود.

اگر مشکوک هستید که شما یا کسی که می شناسید دچار تشنج شده یا در حال تجربه آن هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اضطراب و استرس

اگر به طور ناگهانی مضطرب یا استرس داشته باشید، سیستم عصبی شما که حرکت ماهیچه ها را کنترل می کند، ممکن است عملکرد غیر طبیعی داشته باشد. این می‌تواند باعث شود دست‌هایتان بلرزد یا نحوه دیدن اطرافتان و انجام وظایف را مختل کند. در نتیجه، احتمال برخورد شما با اشیا یا افراد بیشتر است.

اگر اضطراب دارید ، تمرین روش‌های مقابله‌ای ممکن است به شما کمک کند تا آرامش داشته باشید و مسائل را با هماهنگی بهبود بخشید.

مواد مخدر و الکل

اگر الکل بیش از حد مصرف می کنید یا مواد مخدر مصرف می کنید، ممکن است به دلیل مسمومیت دچار خام حرکتی شوید. مسمومیت، که عملکرد مغز را مختل می کند، معمولا شامل یک یا دو علامت است که ممکن است همیشه شامل حرکات ناهماهنگ نباشد.

علائم مسمومیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• چشم های پرخون
  • تغییر در رفتار
  • بوی قوی الکل
  • لکنت زبان
  • استفراغ

ممکن است هنگام مسمومیت در حفظ تعادل یا هماهنگی قدم‌ها مشکل داشته باشید. این می تواند منجر به آسیب دیدن خود یا ضربه مغزی در صورت زمین خوردن شود.

ترک مواد مخدر نیز میتواند باعث خام حرکتی شود.

بیشتر بخوانید:آتاکسی یا مشکلات مخچه ای چه علائمی دارد؟

خام حرکتی در بزرگسالان

پیری می تواند با مشکلات خام حرکتی همراه باشد.

در یک مطالعه بر روی حرکات دست، نتایج نشان داد که بزرگسالان جوان و مسن از بازنمایی ذهنی متفاوتی از فضای اطراف بدن خود استفاده می کنند. در حالی که بزرگسالان جوان‌تر چارچوب مرجع خود را روی دست متمرکز می‌کنند، افراد مسن‌تر از یک چارچوب مرجع متمرکز بر کل بدن خود استفاده می‌کنند. این تغییر می‌تواند بر نحوه برنامه‌ریزی و هدایت حرکات افراد مسن تأثیر بگذارد.

خام حرکتی نیز می تواند به عنوان یک مشکل ظریف شروع شود و به تدریج بدتر شود. اگر شما یا کسی که می‌شناسید مشکلات مداومی در هماهنگی همراه با علائم دیگر دارید، مشکل را به پزشک اطلاع دهید. ممکن است یک اختلال عصبی زمینه ای وجود داشته باشد.

تومور مغزی

رشد بدخیم یا خوش خیم روی مغز نیز می تواند بر تعادل و هماهنگی تأثیر بگذارد. اگر تومور مغزی دارید، ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنید:

• حالت تهوع و استفراغ غیر قابل توضیح
  • مشکلات بینایی
  • تغییر شخصیت یا رفتار
  • مشکلات شنوایی
  • ضعف یا بی حسی
  • سردردهای قوی

پزشک می تواند MRI یا اسکن مغز را برای بررسی رشد مغز شما انجام دهد.

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد و می تواند سیستم حرکتی را مختل کند. علائم اولیه می تواند ظریف باشد، اما ممکن است شامل لرزش دست یا تکان دادن دست باشد که می تواند باعث مشکلات هماهنگی شود. سایر علائم و نشانه ها عبارتند از:

• از دست دادن بویایی
  • مشکل خواب
  • صدای ملایم یا کم
  • صورت نقابدار، یا خیره خالی

اگر پزشک متخصص بیماری پارکینسون را برای شما تشخیص دهد، می‌تواند درمان را توصیه کند و شما را به او ارجاع دهد.

بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر به آرامی به سلول های مغز آسیب می رساند و آنها را از بین می برد. فرد مبتلا به بیماری آلزایمر اغلب در حافظه مشکل دارد، در انجام کارهای آشنا مشکل دارد و ممکن است مشکلاتی در هماهنگی داشته باشد. خطر ابتلا به بیماری آلزایمر بعد از ۶۵ سالگی افزایش می یابد .

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان در میانسالی دچار این علائم شدید و اگر بهبود نیافتند، با پزشک مشورت کنید.

علل دیگر

حرکات ناهماهنگ همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که شما به اندازه کافی نخوابید . خستگی می تواند بر تعادل تأثیر بگذارد و باعث شود چیزها را رها کنید. یا ممکن است متوجه شوید که با چیزهایی برخورد می کنید. حداقل ۸ ساعت خواب در هر شب به مغز و بدن شما اجازه استراحت می دهد.

مسائل بهداشتی که بر مفاصل و ماهیچه ها تأثیر می گذارد، مانند آرتریت ، و داروهایی مانند ضد اضطراب، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج نیز می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید:هانتینگتون یک اختلال مغزی ژنتیکی

خام حرکتی در کودکان

خام حرکتی در کودکان غیرعادی نیست زیرا کودکان نوپا یاد می گیرند که چگونه بایستند و راه بروند. جهش‌های رشد نیز می‌توانند با عادت کردن فرزندتان به بدن در حال رشد خود کمک کنند.

کودکانی که در توجه کردن مشکل دارند، اگر کمتر از محیط اطراف خود آگاه باشند، ممکن است ناهماهنگ تر باشند.

اگر احساس می کنید که خام حرکتی فرزندتان بهبود نمی یابد یا بدتر می شود، با پزشک خود صحبت کنید. مشکلات هماهنگی در کودکان نیز می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

• مشکلات بینایی
  • صافی کف پا یا نداشتن قوس کف پا
  • اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)
  • اختلال طیف اوتیسم (ASD)

پزشک شما بسته به علت، می‌تواند گزینه‌های درمانی را ارائه دهد.

دیسپراکسی

دیسپراکسی یا اختلال هماهنگی رشدی (DCD) وضعیتی است که بر هماهنگی کودک شما تأثیر می گذارد. کودکان مبتلا به DCD معمولاً هماهنگی فیزیکی با سن خود را به تاخیر می اندازند. این به دلیل ناتوانی یادگیری یا اختلال عصبی نیست.

می‌توانید علائم DCD را با تمرین حرکات، تقسیم کردن فعالیت‌ها به مراحل کوچک‌تر یا استفاده از ابزارهایی مانند دستگیره‌های مخصوص روی مداد، بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید:پاچنبری چیست؟مهمترین بدشکلی مادرزادی پا نوزادان

خام حرکتی در دوران بارداری و تشخیص آن

با پیشرفت بارداری، بدن در حال تغییر ممکن است مرکز ثقل شما را از بین ببرد و بر تعادل شما تأثیر بگذارد. همچنین اگر نتوانید پاهای خود را ببینید، خطر تلو تلو خوردن یا برخورد به اشیا بیشتر است.

عوامل دیگری که می تواند بر هماهنگی شما تأثیر بگذارد، تغییرات هورمونی، خستگی و فراموشی است.

کاهش سرعت در هنگام حرکت، و درخواست کمک در صورت افتادن چیزی، راه‌های خوبی برای جلوگیری از تصادف یا صدمات در دوران بارداری است.

تشخیص

تشخیص علت دقیق مشکلات با هماهنگی ممکن است دشوار باشد. دست و پا چلفتی نشانه بسیاری از شرایط است. اگر به نظر می رسد هماهنگی شما بدتر می شود یا علائم اضافی ظاهر می شود، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

پزشک در مورد سابقه پزشکی و سایر علائم شما سوال خواهد کرد. آنها همچنین ممکن است نیاز به انجام چندین آزمایش برای کمک به تشخیص بیماری داشته باشند.

بهبود هماهنگی

بهبود هماهنگی شامل درمان بیماری زمینه ای است. پزشک شما ممکن است داروهایی مانند یک داروی ضد التهابی برای آرتریت یا ورزش بیشتر برای کاهش درد و سفتی مفاصل را توصیه کند.

همچنین ممکن است برای شما مفید باشد که قبل از انجام برخی کارها، سرعت خود را کم کنید و از محیط اطراف خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:اختلال وسواس فکری-عملی یا OCD چگونه تشخیص داده میشود؟

منبع:healthline