بیش فعالی(ADHD) چیست؟

ADHD یا ADD (اختلال کمبود توجه) بیماری است که در اوایل کودکی ظاهر می شود و توسط مجموعه ای از رفتارها باعث می شود کودک بی توجه ، تکانشی یا بیش فعالی باشد.

ADHD می تواند مانع یا تعدیل پاسخ های محرک در کودکان شود و منجر به رفتارهای خود به خودی و فیلتر نشده ای شود که بر گفتار ، حرکت و توجه تأثیر می گذارد.

در صورت عدم درمان ، این شرایط منجر به تاخیر در یادگیری ، رشد و روابط اجتماعی کودک می شود. علائم ADHD به عنوان یکی از سه گروه طبقه بندی می شود.

بی توجه ، بیش فعال یا تکانشی. در زیر شرح این طبقه بندی ها و چگونگی تأثیر آنها بر کودک مبتلا به ADHD آورده شده است.

علائم و نشانه های بیش فعالی(ADHD)

طبیعی است که کودکان در یک زمان یا دیگری در تمرکز و رفتار مشکل داشته باشند. با این حال ، کودکان مبتلا به بیش فعالی فقط در این رفتارها رشد نمی کنند.

علائم ادامه دارد ، می تواند شدید باشد و می تواند در مدرسه ، خانه یا کنار دوستان مشکل ایجاد کند.

کودک مبتلا به ADHD ممکن است:

• خیال پردازی زیاد داشته باشد

• چیزهای زیادی را فراموش یا از دست بدهد

• چسبیدن به کارها و دیگران یا ناخوشایند کردن

• زیاد حرف بزند

• اشتباهات سهل انگارانه انجام دهد یا خطرات غیر ضروری را بپذیرد

• در برابر وسوسه مقاوت کمی دارد

• در نوبت بودن مشکل دارد

• در کنار آمدن با دیگران مشکل دارد

بیشتر بخوانید:هیدروسفالی در کودکان و بزرگسالان چگونه است؟

انواع بیش فعالی(ADHD)

سه نوع مختلف ADHD وجود دارد ، بسته به نوع شدید علائم در فرد:

۱.ارائه غالباً بی توجه: برای فرد دشوار است که یک کار را سازماندهی یا به پایان برساند ، به جزئیات توجه کند ، یا دستورالعمل ها یا مکالمات را دنبال کند.

فرد به راحتی حواسش پرت می شود یا جزئیات کارهای روزمره را فراموش می کند.

۲.سخنرانی غالباً بیش فعال-تکانشی: فرد تکان می خورد و زیاد صحبت می کند. نشستن برای مدت طولانی (مثلاً برای یک وعده غذایی یا هنگام انجام تکالیف) سخت است.

کودکان کوچکتر ممکن است دائماً بدوند ، بپرند یا بالا بروند. فرد احساس بی قراری می کند و با تکانه مشکل دارد.

کسی که تکانه داشته باشد ممکن است دیگران را زیاد متوقف کند ، چیزهایی را از مردم بگیرد یا در زمان های نامناسب صحبت کند.

برای شخص سخت است که منتظر نوبت خود بماند یا به راهنمایی گوش دهد. ممکن است فردی که دارای تکانه است بیش از سایرین دچار تصادف و جراحت شود.

۳.ارائه ترکیبی: علائم دو نوع فوق به طور مساوی در فرد وجود دارد.

از آنجا که علائم می توانند با گذشت زمان تغییر کنند ، ممکن است تظاهرات نیز با گذشت زمان تغییر کند.

بیشتر بخوانید:اختلال یکپارچگی-پردازش-حسی چیست؟

شماره تماس جهت نوبت دهی و مشاوره رایگان:۰۳۱۳۲۷۴۴۲۳۲-۰۹۳۰۳۱۲۶۴۷۵

آدرس:اصفهان ؛ خیابان هشت بهشت شرقی؛ خیابان لاهور؛ نبش کوچه ۶۰ و ۶۲

اینستاگرام کلینیک تخصصی نصر:(اینجا کلیک کنید)

دلایل بروز و پیدایش بیش فعالی(ADHD)

دانشمندان در حال یافتن عوامل خطر در تلاش برای یافتن راه های بهتر برای مدیریت و کاهش شانس ابتلای فرد به ADHD هستند.

علت (ها) و عوامل خطر برای ADHD ناشناخته است ، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که ژنتیک نقش مهمی دارد.

مطالعات اخیر در مورد دوقلوها ، ژن ها را با ADHD مرتبط می کند.

علاوه بر ژنتیک ، دانشمندان در حال بررسی سایر علل احتمالی و عوامل خطر از جمله:

• آسیب مغزی

• قرار گرفتن در معرض محیط (مثلاً سرب) در دوران بارداری یا در سنین جوانی

• مصرف الکل و دخانیات در دوران بارداری

• زایمان زودرس

• وزن کم هنگام تولد

تحقیقات از عقاید رایج که ADHD ناشی از خوردن بیش از حد قند ، تماشای زیاد تلویزیون ،

والدین یا عوامل اجتماعی و محیطی مانند فقر یا هرج و مرج خانوادگی است ، پشتیبانی نمی کند.

البته ، بسیاری از موارد ، از جمله این موارد ، ممکن است علائم را بدتر کند ، به ویژه در افراد خاص.

اما شواهد به اندازه کافی قوی نیستند که بتوانند نتیجه بگیرند که آنها دلایل اصلی ADHD هستند.

بیشتر بخوانید:بیماری آلزایمر چیست؟-کاردرمانی بیماران آلزایمری چگونه است؟

تشخیص بیش فعالی(ADHD)

تصمیم گیری در مورد کودک مبتلا به ADHD روندی است که با چندین مرحله انجام می شود.

هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص ADHD وجود ندارد و بسیاری از مشکلات دیگر مانند اضطراب ،

افسردگی ، مشکلات خواب و انواع خاصی از اختلالات یادگیری می توانند علائم مشابهی داشته باشند.

یک مرحله از این فرآیند شامل معاینه پزشکی ، از جمله آزمایش شنوایی و بینایی ، برای رد سایر مشکلات با علائمی مانند ADHD است.

تشخیص ADHD معمولاً شامل چک لیست برای رتبه بندی علائم ADHD و گرفتن شرح حال کودک از والدین ، ​​معلمان و گاهی اوقات کودک است.

کاردرمانی در بهبود بیش فعالی(ADHD)

تیم متخصص کاردرمانی کودکان ما در کار با کودکان مبتلا به ADHD / ADD مهارت دارند.

ما درک می کنیم که این شرایط به طور متفاوتی بر هر جوان و خانواده تأثیر می گذارد و

بنابراین هدف ما ارائه یک رویکرد مشاوره ای برای کمک به آنها در مدیریت زندگی روزمره است.

استراتژی های مدیریت برای خانه یا مدرسه ممکن است:

• استراتژی های آموزش خواب – برای کاهش فعالیت شبانه و بیداری

• داستان های اجتماعی – برای کمک به کودک در چگونگی رفتار در موقعیت های خاص مانند آغاز ارتباطات اجتماعی با همکلاسی ها به کودک کمک کند

• پردازش حسی – برای شناسایی دشواری ها و تأثیر آنها بر زندگی روزمره ، سپس استراتژی ها و درمان را در صورت لزوم ارائه دهید.

•  پردازش حسی برای کودکان مبتلا به ADHD یک روش درمانی بسیار موفقیت آمیز است و می تواند به کودک کمک کند تا برای مدت زمان بیشتری تمرکز خود را حفظ کند

• نشانه های دیداری – برای پشتیبانی از کارهای روزمره ، ما در تلاشیم تا فعالیتهای کوچک و قابل دستیابی را برای کمک به کودک در حفظ تمرکز و رشد استقلال بررسی کنیم.

• روالها – ارائه ایده هایی برای دادن روتین و ساختاری برای مدیریت زندگی روزمره و کنار آمدن با تغییرات در هنگام وقوع.

• مهارت های بدنی – برای ایجاد قدرت و هماهنگی ، کودک را قادر می سازد تا با همسالان خود در فعالیت ها شرکت کند.

• آموزش کارکنان مدرسه یا مهد کودک – در مورد چگونگی کمک به کودک مبتلا به ADHD در برنامه درسی در پارامترهای خود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید که چگونه ما به عنوان متخصص کاردرمانی می توانیم بر مشکلات مشترک مرتبط با اختلال بیش فعالی با کمبود توجه غلبه کنیم ،

با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:MS چیست؟-تمرین های کاردرمانی در بهبود آن