درمان های زیادی برای اوتیسم وجود دارد، اما هیچ درمانی وجود ندارد. هیچ درمان واحدی وجود ندارد که بتواند علائم اصلی اوتیسم را نیز کاهش دهد. با این حال، درمان‌ها و داروهایی وجود دارند که می‌توانند تأثیر مثبت قابل‌توجهی بر کودکان و بزرگسالان در طیف اوتیسم داشته باشند – و همچنین درمان‌ها و داروهایی که واقعاً می‌توانند باعث آسیب شوند.


برای اکثر خانواده‌ها، انتخاب بهترین روش‌های درمانی یک فرآیند آزمون و خطا است که تصمیم‌گیری نهایی به عوامل مختلفی مانند در دسترس بودن، هزینه، توانایی‌ها، چالش‌ها و علایق فرد در طیف اوتیسم بستگی دارد.

به طور کلی، کودکان مبتلا به اوتیسم با روش‌های زیر بهترین خدمات را دارند:

  • هرچه زودتر شروع کنید
  • به صورت فشرده ارائه می شوند (برای چندین ساعت در هفته)
  • مبتنی بر تحقیقات هستند
  • اهداف و نقاط عطف روشنی داشته باشید
  • توسط یک درمانگر واجد شرایط ارائه می شود که به خوبی با کودک (و با والدین یا سرپرستان) ارتباط برقرار می کند.
  • کودک را به شیوه ای مثبت درگیر کنید (کودک باید از درمان لذت ببرد)
  • علائم اصلی اوتیسم: مهارت‌های اجتماعی، اختلال عملکرد حسی، تنظیم هیجانی، ارتباط کلامی و غیرکلامی، چالش‌های فیزیکی، مهارت‌های بازی، مشکلات توجه، مشکلات خلقی یا تمرکز

گزینه‌های زیادی وجود دارد و درمان‌های زیادی می‌توانند برای هر کودکی به خوبی کار کنند.

درمان های تحت پوشش مدرسه یا بیمه



درمان‌های اوتیسم، وقتی از جیب خود پرداخت می‌شوند، می‌توانند بسیار گران باشند. درمانگران درجه یک می توانند ۶۰ تا ۱۰۰ دلار در ساعت (در برخی موارد حتی بیشتر) هزینه کنند و بسیاری از درمان ها زمانی موثرتر هستند که برای ساعات زیادی در هفته ارائه شوند. برای بسیاری از خانواده ها، “بهترین” درمان های اوتیسم آنهایی هستند که هم در دسترس هستند و هم رایگان یا کم هزینه.

در حالی که ده ها درمان اوتیسم وجود دارد، تنها تعداد کمی از آنها از طریق مدارس ارائه می شود یا از طریق بیمه پزشکی پرداخت می شود. در حالی که اینها لزوماً تنها درمان‌های مؤثر نیستند، به دلایل واضح، محبوب‌ترین درمان‌ها هستند. اگر بودجه‌تان کم است، این درمان‌ها می‌توانند بهترین درمان‌های موجود باشند. اغلب، در ترکیب با سایر انواع درمان، می توانند کاملاً مؤثر باشند.


داروها

بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم داروهایی مصرف می کنند که اضطراب را کاهش می دهند، تمرکز را افزایش می دهند یا پرخاشگری را مدیریت می کنند. این داروها که عموماً توسط پزشکان تجویز می شوند، می توانند وسیله ای مقرون به صرفه برای مدیریت علائم دشوار باشند. در برخی موارد، دارو ضروری نیست، اما زمانی که مفید باشد، می تواند دنیایی از تغییرات مثبت را برای یک کودک در طیف اوتیسم ایجاد کند.

با این حال، مطمئن شوید که برای نظارت بر اثرات داروها با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا پزشک همکاری نزدیک دارید. با همه انواع درمان (از جمله داروها)، آنچه برای یک فرد در طیف به خوبی کار می کند ممکن است برای فرد دیگر خوب کار نکند – یا حتی ممکن است مضر باشد.


گفتار درمانی

گفتاردرمانگران به طیف وسیعی از مسائل مربوط به کودکان اوتیستیک می پردازند. آنها به افرادی که دیرتر از حد متوسط ​​شروع به صحبت می کنند کمک می کنند تا کلمات گفتاری را به دست آورند. علاوه بر این، آنها همچنین به کودکان با عملکرد بالاتر کمک می کنند تا سؤالات بپرسند و پاسخ دهند، از عروض مناسب و زبان بدن استفاده کنند، و برای زبان آموزان پیشرفته تر، جوک، کنایه، متلک و «جوش» دوستانه را تشخیص دهند.

کار درمانی

کاردرمانگران برای کودکان مبتلا به اوتیسم معمولاً از طریق مدرسه ارائه می شوند و/یا از طریق بیمه پرداخت می شوند. کاردرمانگران امروزی به کودکان در مواجهه با انواع چالش های رشدی کمک می کنند. بسیاری از آنها طیف گسترده ای از مهارت ها و آموزش ها را دارند که به آنها امکان می دهد روی چالش های حسی، مهارت های بازی تعاملی، تعامل مشارکتی و موارد دیگر کار کنند.

فیزیوتراپی (PT)

PT معمولاً توسط پزشک تجویز می شود. در نتیجه، معمولاً توسط بیمه درمانی پرداخت می شود و/یا از طریق مدرسه ارائه می شود. در نگاه اول، ممکن است واضح به نظر نرسد که چرا یک کودک مبتلا به اوتیسم به فیزیوتراپی نیاز دارد – اما واقعیت این است که بسیاری از افراد اوتیستیک تون عضلانی پایینی دارند و مهارت‌های حرکتی و هماهنگی آنها به خطر می‌افتد.

PT ها همچنین می توانند با کودکان در یک محیط طبیعی مانند زمین بازی یا ورزشگاه کار کنند و به آنها کمک کنند تا مهارت هایی را که برای پیوستن به بازی های فیزیکی نیاز دارند ایجاد کنند.


رفتار درمانی

تحلیل رفتاری کاربردی (ABA) و درمان‌های مرتبط معمولاً به عنوان «استاندارد طلایی» درمان خاص اوتیسم در نظر گرفته می‌شوند. بسیاری از مناطق کلاس های درس ABA را ارائه می دهند یا درمانگران ABA را به عنوان بخشی از برنامه معلولیت مدرسه ارائه می دهند. ABA می تواند مهارت ها و رفتارهایی را آموزش دهد که برای موفقیت در یک مدرسه یا محیط کاری معمولی بسیار مهم هستند.

روانشناسی شناختی

برای برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا، یک روانشناس با تجربه کار با مشتریان اوتیستیک می تواند به مرتب کردن احساسات کمک کند، تکنیک هایی را برای کنترل ناامیدی ها پیشنهاد کند، یا در غیر این صورت به کودک کمک کند تا با واقعیت اوتیسم کنار بیاید.


کلینیک کاردرمانی،گفتاردرمانی و توانبخشی توان افزا اصفهان،با کادر مجرب و حرفه ای در زمینه های تشخیص،
درمان و بهبود انواع اختلالات،ناهنجاری ها و آسیب های جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان،
در خدمت شما هموطنان عزیز از سراسر کشور میباشد.

شماره تماس جهت نوبت دهی و مشاوره رایگان: ۰۹۳۰۳۱۲۶۴۷۵

آدرس: اصفهان؛ خیابان رزمندگان، روبروی خیابان شهید کاظمی، نبش کوچه ۲۷

 اینستاگرام کلینیک تخصصی نصر:(اینجا کلیک کنید)


درمان های اوتیسم که تاثیر گذار هستند



یک کودک در حال دریافت درمان از طریق مدرسه و یا بیمه درمانی است، اما شما احساس می کنید که با سرعت معقولی پیشرفت نمی کند. یا، شما درمانگران مدرسه را در محل کار تماشا کرده اید و احساس می کنید که رویکرد آنها مناسب نیست. برخی از خانواده ها حتی ممکن است از مدرسه برای درمان های خاص درخواست کرده باشند و آنها در تهیه منابع خارجی کمکی نکرده باشند.

اگر همه یا هر یک از این مسائل آشنا به نظر می رسد، خانواده ها ممکن است بخواهند برای درمان هایی که بسته به بودجه خانواده، علایق کودک و سبک یادگیری کودک می تواند مفید باشد، از جیب خود بپردازند.

درمان رشدی

در حالی که درمان های رفتاری بر روی مهارت ها و رفتارها کار می کنند، درمان های رشدی می توانند به کودک کمک کنند تا مهارت ها و روابط عاطفی را ایجاد کند، تفکر انتزاعی را گسترش دهد و با دیگران پیوند برقرار کند. برخی از بهترین درمان‌های رشدی از جمله Floortime، مداخله توسعه روابط (RDI) و ارتباطات اجتماعی، تنظیم عاطفی و حمایت تعاملی (SCERTS).

والدین یا سرپرستان در ابتدا باید هزینه این درمان‌ها را از جیب خود بپردازند، اما خبر خوب این است که اکثر والدین یا سرپرستان می‌توانند پس از آگاهی از نحوه عملکردشان، درمان‌ها را خودشان ارائه کنند.


درمان مهارت های اجتماعی

در حالی که برخی از مدارس مهارت‌های اجتماعی ابتدایی را ارائه می‌دهند، این مدرسه نادری است که برنامه‌های تفکر اجتماعی عمیقی را ارائه می‌کند. تفکر اجتماعی برای کودکان اوتیستیک دشوار است زیرا به “نظریه ذهن” یا توانایی تصور اینکه فرد دیگری ممکن است چه فکر یا احساسی داشته باشد نیاز دارد.

مهارت های اجتماعی و برنامه های تفکر اجتماعی زیادی در دسترس است. ارزش آن را دارد که قبل از انتخاب آنها را بررسی کنید. گروه مهارت های اجتماعی مناسب می تواند به کودک کمک کند تا ارتباط برقرار کند، دوستی ایجاد کند و یک حلقه اجتماعی سالم ایجاد کند.

هنر درمانی

اگر کودکی به موسیقی، هنرهای تجسمی، بازیگری یا رقص علاقه مند باشد، ممکن است به هنر درمانی پاسخ خوبی بدهد . در حالی که خانواده‌ها احتمالاً باید از جیب خود هزینه کنند، برخی از هنردرمانی‌ها به کودکان اوتیسمی کمک می‌کنند تا مرزهای خود را گسترش دهند و حتی مهارت‌هایی را ایجاد کنند که می‌تواند در محیط‌هایی مانند گروه موسیقی، کلوپ نمایش یا گروه کر مورد استفاده قرار گیرد. برخی از برنامه های کم هزینه یا رایگان متناسب با افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در موزه ها یا تئاترهای محلی برگزار شود.

حیوان درمانی

از هیپوتراپی (اسب‌سواری درمانی) تا حمایت از حیوانات و سگ‌های خدماتی، حیوانات درمانی تأثیر مثبت قابل توجهی بر کودکان مبتلا به اوتیسم دارد. حیوان درمانی می تواند به کودکان در ایجاد اعتماد به نفس، گسترش مهارت های اجتماعی و حتی افزایش قدرت مرکزی بدن کمک کند. برخی از حیوانات درمانی توسط برخی از بیمه نامه ها پرداخت می شود، اما انتظار می رود مبلغی را از جیب خود پرداخت کنید.

تغذیه درمانی

در برخی موارد، کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به برخی غذاها عدم تحمل دارند. در موارد دیگر، آنها فقط خورندگانی هستند که ممکن است فاقد ویتامین ها و مواد معدنی ضروری در رژیم غذایی خود باشند. ممکن است برای بررسی هر گونه چالش مرتبط با رژیم غذایی که ممکن است بر راحتی جسمی یا وضعیت روانی کودک تأثیر بگذارد، مشورت با یک متخصص اطفال ارزش داشته باشد.

بیشتر بخوانید: “اوتیسم پسرونده” چگونه تشخیص داده میشود؟

درمان های اوتیسم برای جلوگیری از عود آن



از آنجایی که هیچ دلیل یا درمان شناخته شده ای برای اوتیسم وجود ندارد، بسیاری از به اصطلاح “درمان” یا “درمان” وجود دارد که ممکن است موثر به نظر برسد – اما در واقعیت، برخی از آنها حقه هایی هستند که می توانند بی فایده یا حتی بی فایده باشند. مخاطره آمیز بسیاری از این درمان ها بر اساس تئوری های رد شده یا اثبات نشده در مورد علت اوتیسم ساخته شده اند.

برخی از نظریه‌های رایج شامل این ایده است که اوتیسم توسط واکسن‌ها، رژیم غذایی نامناسب، کمبود یک ماده مغذی خاص، پاتوژن‌ها یا انگل‌ها در روده و غیره ایجاد می‌شود. نتیجه استفاده از این درمان‌ها یا درمان‌ها می‌تواند از نظر فیزیکی و مالی مخرب باشد.

کیلاسیون

کیلات (با استفاده از داروها برای حذف فلزات سنگین از بدن) برای درمان انواع خاصی از سمیت مانند مسمومیت با سرب و جیوه ایجاد شد. برخی بر اساس این باور که اوتیسم در نتیجه مسمومیت با فلزات سنگین است، از داروهای کیلات برای “درمان” کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده می کنند. داروهای کیلات قوی هستند و می توانند خطرناک باشند، به خصوص اگر به طور نامناسب استفاده شوند. آنها همچنین برای بهبود علائم اوتیسم بی فایده هستند.

تنقیه MMS

MMS یک ترکیب شیمیایی است که حاوی برخی از مواد شیمیایی مشابه سفید کننده است. این به اصطلاح “درمان معجزه آسا” در واقع هیچ تحقیقی برای حمایت از ادعای خود مبنی بر درمان هر گونه بیماری جسمی یا روحی ندارد. این توسط توصیفات مختلف شرکت کنندگان رایج شد، اما به دلیل این واقعیت که حاوی نوعی سفید کننده است، این ماده واقعاً یک ماده بالقوه کشنده برای استفاده است.

حمام های سم زدایی

قرار است حمام‌های خاک رس سم‌زدایی، سموم را از کودکان اوتیستیک بیرون بکشد و در نتیجه آنها را از این اختلال درمان کند. اگرچه در مقایسه با سایر درمان‌های بی‌اثر، کم‌خطر و کم‌هزینه‌تر است، اما حمام با خاک رس پوست کودک شما را کمی صاف‌تر می‌کند. آنها هیچ تاثیری بر اوتیسم نخواهند داشت.

علاوه بر این روش‌های بسیار محبوب برای هدف قرار دادن افراد مبتلا به اوتیسم یا افرادی که یکی از عزیزان اوتیسمی دارند تا پول خود را صرف درمان‌های ناکارآمد کنند، ده‌ها محصول مشابه گران، بی‌فایده و بالقوه خطرناک در بازار موجود است.

چند نمونه دیگر عبارتند از اتاقک های اکسیژن هیپرباریک، درمان با سلول های بنیادی، شیر خام شتر و داروهای هومیوپاتی. در حالی که برخی از این موارد گران‌تر و پرخطرتر از بقیه هستند، همه بر اساس ایده‌های ناقصی در مورد عوامل ایجاد یا درمان علائم اوتیسم هستند.

انواع درمان بیشتر


همانطور که خانواده ها شروع به تحقیق در مورد درمان می کنند، انواع بسیاری از درمان های رفتاری و رشدی، آموزش مهارت های اجتماعی و غیره را خواهند یافت. بسیاری از اینها درمان‌های مشروعی هستند که مبتنی بر تحقیقات هستند، اما شامل عناصر منحصربه‌فردی هستند که توسط درمانگران یا گروه‌های فردی ایجاد شده‌اند. چند مثال عبارتند از:

  • آموزش پاسخ محوری: شکلی از رفتار درمانی که در محیط های طبیعی استفاده می شود و برخی از عناصر رشدی را در بر می گیرد.
  • داستان های اجتماعی: ابزاری که برای حمایت از برنامه های آموزشی مهارت های اجتماعی ایجاد شده است
  • تفکر اجتماعی: برنامه درسی ایجاد شده توسط یک درمانگر خوب برای کار بر روی چالش های خاص پیش روی کودکان اوتیستیک در محیط های اجتماعی.

همه اینها و بسیاری دیگر (مدل دنور، SCERTS و موارد دیگر) ارزش بررسی دارند اگر خانواده ها علاقه و پول لازم برای انجام این کار را داشته باشند و احساس کنند که رویکرد خاص ممکن است برای کودک اوتیستیک تحت مراقبت آنها مناسب باشد.

منبع:verywellhealth