آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان (JIA) چیست؟

آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان (JIA) شایعترین نوع آرتروز در کودکان و نوجوانان است. به طور معمول باعث درد و التهاب مفصل در دست ها ، زانوها ، مچ پا ، آرنج و  یا مچ دست می شود. اما ، ممکن است سایر اعضای بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد. JIA قبلاً آرتریت روماتوئید جوانی (JRA) نامیده می شد ، اما نام آن تغییر کرد زیرا نسخه کودکانه با بیماری بزرگسالان تفاوت دارد. اصطلاح “آرتروز نوجوان” برای توصیف تمام شرایط مفصلی که کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد ، از جمله JIA استفاده می شود.

علل بروز آرتروز نوجوانان(JIA)

JIA جز بیماری های خود ایمنی یا خود التهابی است. این بدان معناست که سیستم ایمنی بدن ، که قرار است مانند میکروب ها و ویروس ها با مهاجمان مبارزه کند ، گیج شده و به سلول ها و بافت های بدن حمله می کند. این باعث می شود بدن مواد شیمیایی التهابی که به سینوویوم (بافت پوششی اطراف مفصل) حمله می کنند ، آزاد کند. مایعی تولید می کند که مفاصل را نرم می کند و به آنها در حرکت روان کمک می کند. سینوویوم ملتهب ممکن است باعث شود که مفصل احساس درد یا حساسیت کند ، قرمز یا متورم به نظر برسد یا حرکت آن دشوار باشد.

کلمه “ایدیوپاتیک” به معنای ناشناخته است و محققان مطمئن نیستند که چرا کودکان به JIA مبتلا می شوند. آنها معتقدند بچه های مبتلا به JIA ژن های خاصی دارند که توسط یک ویروس ، باکتری یا سایر عوامل خارجی فعال می شوند. اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه غذاها ، سموم ، آلرژی ها یا کمبود ویتامین ها باعث بیماری می شوند ، وجود ندارد.

علائم آرتروز نوجوانان(JIA)

ممکن است یک کودک با یک نوع JIA شروع کند اما بعداً علائم نوع دیگری پیدا کند.
شایعترین علائم عبارتند از:

• درد یا سفتی مفصل ؛ ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب یا طولانی ماندن در یک وضعیت بدتر شود.

• مفاصل قرمز ، متورم ، حساس یا گرم.

• احساس خستگی یا کوفتگی شدید (خستگی).

• تاری دید یا چشمهای خشک و ریز.

• ضایعه پوستی(راش)

• کاهش اشتها.

• تب شدید.

علائم خاصی مخصوص نوع آرتروز کودک است. شش نوع JIA وجود دارد:

• الیگوآرتریت: چهار یا کمتر از مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد ، به طور معمول مفاصل بزرگ (زانو ، مچ پا ، آرنج). شایع ترین زیرگروه JIA.

• پلی آرتریت: پنج یا چند مفصل را درگیر می کند ، اغلب در دو طرف بدن (هر دو زانو ، هر دو مچ و غیره). ممکن است مفاصل کوچک و بزرگ را تحت تأثیر قرار دهد. حدود ۲۵٪ کودکان مبتلا به JIA را درگیر می کند.

• سیستمیک: روی کل بدن (مفاصل ، پوست و اندام های داخلی) تأثیر می گذارد. علائم ممکن است شامل تب شدید (۴۰ درجه یا بالاتر) باشد که حداقل دو هفته طول بکشد و راش داشته باشد. حدود ۱۰٪ کودکان مبتلا به JIA را درگیر می کند.

• آرتریت پسوریازیس (PsA): علائم مفصل و بثورات پوستی پشت گوش و یا روی پلک ها ، آرنج ها ، زانوها ، شکم و پوست سر. علائم پوستی ممکن است قبل یا بعد از بروز علائم مفصلی بروز کند. ممکن است یک یا چند مفصل ، اغلب مچ دست ، زانو ، مچ پا ، انگشتان یا انگشتان پا را تحت تأثیر قرار دهد.

• مربوط به آنتزیت: همچنین به عنوان اسپوندیلوآرتریت شناخته می شود. روی محل اتصال عضلات ، رباط ها یا تاندون ها به استخوان تأثیر می گذارد (ورم). به طور معمول بر روی باسن ، زانو و پا تأثیر می گذارد ، اما ممکن است انگشتان ، آرنج ، لگن ، قفسه سینه ، دستگاه گوارش (بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو) و کمر (اسپوندیلیت آنکیلوزان) را نیز درگیر کند. بیشتر در پسران دیده می شود. به طور معمول در کودکان بین هشت تا ۱۵ سال ظاهر می شود.

• تمایز نیافته: علائم کاملاً با هیچ یک از زیرگروه ها مطابقت ندارند ، اما التهاب در یک یا چند مفصل وجود دارد.

علائم JIA نیز ممکن است بیایند و بروند. به دوره های زیادی از التهاب و بدتر شدن علائم ، شراره می گویند. شعله ور شدن می تواند روزها یا ماه ها ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:آسیب نخاعی چیست؟کاردرمانی انواع آسیب های نخاعی

سایر نشانه های آرتروز نوجوانان(JIA)

اگر التهاب JIA کنترل نشود ، می تواند به پوشش داخلی انتهای استخوان های مفصل (غضروف) و خود استخوان ها آسیب برساند. در اینجا چند روش دیگر وجود دارد که JIA می تواند بر بدن تأثیر بگذارد:

• چشم هاخشکی ، درد ، قرمزی ، حساسیت به نور و مشکل در دیدن صحیح ناشی از یووئیت (التهاب مزمن چشم). بیشتر در اولیگوآرتریت دیده می شود.

• استخوان هاالتهاب مزمن و استفاده از کورتیکواستروئیدها ممکن است باعث تاخیر در رشد در برخی از کودکان مبتلا به JIA شود. استخوان ها ممکن است نازک شده و به راحتی شکسته شوند (پوکی استخوان).

• دهان / فک مشکل جویدن ، مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن. بیش از نیمی از کودکان مبتلا به JIA درگیر فک هستند.

• گردن . التهاب ستون فقرات گردنی می تواند باعث درد گردن یا سفتی شود. تورم غدد گردن همچنین می تواند عفونت را برای کودکان مبتلا به SJIA یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف کند.

• مچ پا / پا درد پا و دشواری راه رفتن. بیشتر در پلی آرتریت و آرتریت مرتبط با آنتزیت دیده می شود.

• پوست علائم می تواند از بثورات رنگی ماهی قزل آلا (SJIA) تا بثورات قرمز و پوسته پوسته (آرتریت پسوریازیس) باشد.

• ریه ها  التهاب و زخم هایی که منجر به تنگی نفس و بیماری های ریوی شود. ممکن است در SJIA رخ دهد.

• قلب . التهاب ممکن است باعث آسیب به عضله قلب شود. ممکن است در SJIA رخ دهد.

• دستگاه گوارش. شکم درد و اسهال. بیشتر در کودکان مبتلا به آرتروز ستون فقرات یا اسپوندیلیت آنکیلوزان دیده می شود.

• اندام های تولید مثلاواخر شروع بلوغ. برخی از داروها مانند سیکلوفسفامید ممکن است بعدا منجر به مشکلات باروری شود.

• کاهش یا افزایش وزن . به دلیل تغییر اشتها ، درگیری فک یا مشکل در ورزش. اضافه وزن باعث ایجاد فشار اضافی بر روی مفاصل می شود.

کنترل التهاب و کنترل بیماری می تواند از آسیب و عوارض ناشی از این اثرات سلامتی جلوگیری کند.

شماره تماس جهت نوبت دهی و مشاوره رایگان:۰۳۱۳۲۷۴۴۲۳۲-۰۹۳۰۳۱۲۶۴۷۵

آدرس:اصفهان ؛ خیابان هشت بهشت شرقی؛ خیابان لاهور؛ نبش کوچه ۶۰ و ۶۲

اینستاگرام کلینیک تخصصی نصر:(اینجا کلیک کنید)

تشخیص آرتروز نوجوانان(JIA)

طبق کالج روماتولوژی آمریکا (ACR) ، کودک باید التهاب در یک یا چند مفصل را داشته باشد که حداقل شش هفته طول بکشد ، زیر ۱۶ سال داشته باشد و قبل از تشخیص JIA ، سایر شرایط منتفی است.

یک متخصص اطفال ممکن است اولین پزشکی باشد که شروع به کشف علت ایجاد علائم می کند. این احتمال وجود دارد که والدین به یک روماتولوژیست (پزشکی با آموزش تخصصی در درمان آرتروز) ارجاع شوند. برخی از روماتولوژیست ها فقط کودکان را معالجه می کنند. دیگران فقط بزرگسالان را معالجه می کنند. بعضی از آنها هر دو را معالجه می کنند. سابقه پزشکی ، معاینه فیزیکی و آزمایش خون به تشخیص صحیح کمک می کند.

تاریخچه پزشکی:پزشک در مورد سابقه سلامتی کودک ، زمان شروع علائم و دوام آنها سوالاتی خواهد کرد. این کمک می کند تا دلایل دیگر مانند ضربه یا عفونت را نادیده بگیرید. پزشک همچنین در مورد سابقه پزشکی خانواده سال خواهد کرد.

معاینهی جسمی:پزشک به دنبال حساسیت مفصلی ، تورم ، گرما و حرکت دردناک یا محدود و دامنه حرکت آزمایش خواهد شد. چشم و پوست نیز ممکن است بررسی شود.

آزمایشات آزمایشگاهی: پزشک ممکن است آزمایش خون انجام دهد  که به دنبال پروتئین ها و مواد شیمیایی خاصی است که در برخی از افراد مبتلا به آرتروز یافت می شود. این آزمایشات شامل موارد زیر است:

• آزمایش های رسوب گلبول های قرمز (ESR یا “میزان sed”) و پروتئین واکنش پذیر C (CRP): نرخ بالای ESR و سطح CRP نشان دهنده التهاب شدید در بدن است.

• آزمایش آنتی بادی ضد هسته (ANA): آزمایش ANA مثبت با انواع مختلف آرتروز همراه است ، اما کودکان بدون JIA نیز ممکن است ANA مثبت داشته باشند.

• آزمایش فاکتور روماتوئید (RF): ممکن است در کودکان مبتلا به پلی آرتریت ظاهر شود. یک فاکتور روماتوئید مثبت ممکن است بیماری جدی تری را نشان دهد.

• تایپ HLA-B27 (نشانگر ژنتیکی): ژن HLA-B27 با انواع ورم مفاصل مرتبط با آنتزیت ، مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان همراه است.

• شمارش کامل خون (CBC): افزایش سطح گلبول های سفید خون و کاهش سطح گلبول های قرمز با انواع خاصی از آرتروز مرتبط است.

• تصویر برداری:پزشک ممکن است آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس ، سونوگرافی و MRI یا CT اسکن را برای یافتن علائم آسیب مفصل تجویز کند.

بیشتر بخوانید:نقش کاردرمانی در درمان و بهبود “فلج مغزی” چیست؟

کاردرمانی آرتروز نوجوانان(JIA)

امتیاز کلیدی

• کاردرمانی می تواند به کاهش درد کودک کمک کند. قدرت ، استقامت و عملکرد بدنی آنها را به حداکثر برساند. آنها را در فعالیتهای روزمره خود مستقل تر سازد.

• کاردرمانگران در ارزیابی و درمان حرکتی خوب ، عملکرد دست ، طراحی و ساخت آتلهای دست آموزش می بینند.

• خدمات کاردرمانی برای JIA شامل وسایل کمکی و آتل می باشد.

یک متخصص کاردرمانی می تواند به کودک کمک کند تا در مدرسه ، کار و بازی عملکرد بهتری داشته باشد. کاردرمانی می تواند به کاهش درد کودک کمک کند. این می تواند به حداکثر رساندن قدرت ، استقامت و عملکرد بدنی آنها کمک کند. کاردرمانی می تواند استقلال بیشتری در فعالیتهای روزمره آنها ایجاد کند.

یک کاردرمانگر چه کاری انجام می دهد؟

کاردرمانگران ارزیابی ، درمان و آموزش را برای افراد مبتلا به JIA و سایر شرایط فراهم می کنند.

کاردرمانگران می توانند به نظارت بر JIA کمک کنند. آنها می توانند در مورد راههای انطباق با فعالیتهای کودک یا محیط جسمی اطراف او مشاوره دهند. آنها این کار را برای کمک به کودک شما انجام می دهند تا در کار ، مدرسه و فعالیتهای اوقات فراغت شرکت کند. کاردرمانگران آموزش های ویژه ای در این زمینه دارند:

• ارزیابی حرکتی خوب و تمرینات برای بهبود مهارت های حرکتی خوب (تقویت ، هماهنگی چشم و چشم ، مهارت های انگشت انگشتی و غیره)

• عملکرد دست

• طراحی و ساخت آتلهای دستی.

برخی از خدمات معمول کار درمانی چیست؟

دستگاه های کمکی

هنگامی که JIA تشدید می شود ، وسایل کمکی به کودک شما کمک می کنند تا در کارهای روزمره خود مستقل بماند. وسایل کمکی می توانند به لباس پوشیدن ، مسواک زدن ، نوشتن و غذا خوردن کمک کنند. نمونه هایی از وسایل کمکی شامل مهاربندها و آتل می باشد. کاردرمانگرها می توانند وسایل کمکی را توصیه کنند. آنها می توانند به مدرسه یا خانه فرزند شما مراجعه کنند تا ببینند آیا به تجهیزات خاصی برای کمک به کارهای روزمره خود نیاز دارند یا خیر. آنها می توانند تجهیزات موجود کودک شما را در صورت لزوم تغییر دهند.

اگر کودک شما JIA در دست دارد ، ممکن است در نوشتن دست خطا داشته باشد. آنها ممکن است این مسئله را به ویژه هنگام نوشتن برای مدت طولانی مانند زمان آزمون یا امتحانات متوجه شوند. گرفتن مداد و سطح نوشتن زاویه دار ممکن است به کاهش درد مچ دست و خستگی هنگام نوشتن کمک کند. راه های دیگر در این مورد داشتن یادداشت ها یا کلاس های ضبط صدا است. کودک شما همچنین می تواند برای یادداشت برداری یا انجام تکالیف از کامپیوتر در کلاس استفاده کند. کامپیوتر در خانه واقعاً مفید است.

آتل

آتل های دست ممکن است به صورت سفارشی از مواد پلاستیکی ساخته شوند. اینها گرم شده و به دست کودک شما قالب می شوند. آتل می تواند به بهبود یا حفظ دامنه حرکت کمک کند. آنها می توانند به کاهش انقباضات کمک کنند. آتل دست همچنین به کاهش درد ، تورم یا استرس مچ دست یا مفاصل انگشت کمک می کند.

بعضی اوقات آتل برای زانو ساخته می شود تا انقباضات خمشی را کاهش دهد. از آتل می توان برای بسیاری از انواع دیگر مفاصل نیز استفاده کرد. با بهبود دامنه حرکت کودک و بهبود تورم مفاصل ، آتل های سفارشی قابل تنظیم هستند.

تعادل مدرسه ، کار ، بازی و فعالیتهای اوقات فراغت

فعالیت بدنی می تواند به کاهش سفتی و درد مفاصل کمک کند. فعالیت بدنی همچنین می تواند به بهبود قدرت و دامنه حرکت کمک کند. فرزند شما تشویق می شود تا در مدرسه در تربیت بدنی شرکت کند. از آنها بخواهید برخی فعالیتهای ورزشی و اوقات فراغت را که برایشان جالب است ، امتحان کنند.

اگر کودک شما دچار عوارض مشترک شده است ، باید فعالیت بدنی خود را با استراحت متعادل کند. وقتی دچار التهاب مفصلی می شوند ، باید واقعاً خودشان را سرعت دهند. کودک شما ممکن است در دوره های التهاب فعال احساس خستگی بیشتری کند. در آن زمان ها ، شما و فرزندتان ممکن است لازم باشد برنامه خود را متناسب با خواسته های مدرسه ، فعالیت ها و زندگی اجتماعی آنها تنظیم کنید. اگر کودک شما شغل نیمه وقت را در نظر دارد ، مهم است که به خواسته های جسمی شغل و تعهد زمانی فکر کنید.

مدرسه و محل کار کودک شما باید از تشخیص کودک شما آگاه شوند. آنها باید در مورد هرگونه محدودیت جسمی یا سایر محدودیت هایی که کودک شما برای تأمین نیازهای او دارد ، بدانند. در مدرسه ، کودک شما ممکن است به زمان اضافی برای نوشتن امتحانات ، دسترسی به کامپیوتر در صورت دشوار نوشتن مقاله یا تغییر در برنامه ورزشگاه نیاز داشته باشد. درمانگر یا پزشک کودک شما می تواند نامه ای به مدرسه بنویسد تا در صورت لزوم در تهیه این امکانات کمک کند.

بیشتر بخوانید:فلج مغزی چیست؟ – علائم،علل،انواع و راه های تشخیص و پیشگیری